IJdele webzoekers vallen door de mand

De Amerikaanse internetaanbieder AOL heeft zijn excuses moeten aanbieden voor een blunder. Tien dagen geleden zette het bedrijf een lijst van twintig miljoen zoektermen op het net die waren ingevoerd in de AOL-zoekmachine.

Hoewel de 658.000 zoekende klanten daarbij anoniem bleven, werd de identiteit van sommigen toch onthuld. De lijst vermeldt geen namen, wel een onpersoonlijk nummer. Doordat sommige zoekers echter zo ijdel waren hun eigen naam in te voeren werd het mogelijk ook al hun andere zoekopdrachten na te trekken.

De lijst trok zondag de interesse van bloggers. Www.techcrunch.com ontdekte bijvoorbeeld dat één persoon had gezocht op zijn eigen naam, en later ook op „hoe vermoord je je vrouw”, „onthoofding” en „auto-ongelukken”.

De lijst was bedoeld voor academisch onderzoek en vermeldt 0,3 procent van de gedane zoekopdrachten in het laatste kwartaal. AOL heeft de informatie van het net gehaald, maar de lijst is al veelvuldig gekopieerd en via andere pagina’s nog makkelijk te vinden. Het bedrijf bood gisteren excuses aan: „Dit was een blunder en we zijn er boos en ontdaan over.” Volgens juristen is het bedrijf wettelijk overigens niets te verwijten.

De laatste tijd is veel te doen geweest over de publicatie van zoektermen ingevoerd bij populaire sites als bijvoorbeeld Google. Opsporingsautoriteiten zouden graag beschikken over zulke informatie. Google weigert dit.

(Reuters)