De fotograaf als vervalser

Een fotograaf van Reuters maakte dramatische beelden van Beiroet.

Met behulp van Photoshop

Het Britse persbureau Reuters heeft een foto van een gebombardeerd Beiroet gedistribueerd en vervolgens ingetrokken omdat die gemanipuleerd bleek te zijn met het softwareprogramma Photoshop. De foto heeft de discussie aangewakkerd over mogelijke manipulatie van foto’s na het Israëlische bombardement op Qana op 30 juli.

Op de foto van Beiroet, die zaterdag werd verspreid en een dag later werd ingetrokken, waren rookwolken te zien die door de fotograaf donkerder bleken te zijn gemaakt. De foto is geplaatst op diverse internationale nieuws-sites.

Weblogs en webforums van fotografen wezen op de repeterende patronen in de zwarte rookpluimen die zeer onnatuurlijk overkomen. De bloggers herkenden hierin het werk van een zogenoemde clone tool, een kopieerfunctie die in de meeste fotobewerkingsprogramma’s aanwezig is. Hierdoor lijkt de hevigheid van de rook groter dan deze in werkelijkheid is.

De Libanese freelance fotograaf Adnan Hajj heeft volgens een verklaring van Reuters ontkend de foto te hebben gemanipuleerd. Hij had stofvlekken willen verwijderen en had fouten gemaakt omdat hij op een donkere plek werkte. Reuters zegt geen foto’s van hem meer te publiceren. „Dit is een ernstige inbreuk op onze normen”, stelde het persbureau.

De foto van het gebombardeerde Beiroet is niet het enige omstreden beeld van de oorlog in het Midden-Oosten. Op het weblog eureferendum.blogspot.com, woedt een discussie over de foto’s die de persbureaus Reuters en AP hebben gepubliceerd na het bombardement op Qana.

Op veel foto’s is een Libanese hulpverlener met helm en bril in beeld die een kind de lucht in houdt. Omdat er veel verschillende foto’s van deze man te zien zijn, met veel verschillende publicatietijden, vermoeden veel webloggers dat de foto’s geen registrerende nieuwsfoto’s zijn, maar beelden van een door Hezbollah georkestreerd toneelstuk. De fotograaf die de foto van Beiroet bewerkte, was ook voor dat persbureau in Qana.

Persbureaus als AP en Reuters hebben ontkend dat er in Qana dingen in scène zijn gezet. En de verschillende tijdstippen bij het beeldmateriaal geven volgens de persbureaus niet het tijdstip weer waarop de foto’s zijn gemaakt, maar het moment van distributie van de beelden. Dat gebeurt niet altijd in chronologisch.

Zie voor links naar de discussie over de foto’s: www.nrc.nl/mediaOp www.nrc.nl/nextlog wordt ook gediscussieerd over de Libanese hulpverlener