‘Champagnesocialist’ Bono koopt belang in Forbes

De zelfbenoemde ‘champagnesocialist’, armoedebestrijder en popster Bono heeft een belang genomen in media-imperium Forbes. De investeringsmaatschappij van Bono, Elevation Partners, koopt ruim 40 procent van de aandelen van de uitgever van het Amerikaanse zakenblad Forbes.

Forbes Media heeft naast het tijdschrift, vooral bekend van de Forbes 500 met de 500 rijkste mensen ter wereld, ook de website Forbes.com. In juni had deze site tien miljoen unieke bezoekers. Het tijdschrift werd 89 jaar geleden opgericht door B.C. Forbes, de grootvader van de huidige eigenaar Steve Forbes.

Forbes zegt dat de beslissing om nu investeerders te zoeken ingegeven is door veranderingen in het medialandschap. Analisten wijzen daarnaast op de zware financiële jaren die zowel bedrijf als persoon hebben gekend. Het aantal abonnees van het tijdschrift is sinds de internethausse gehalveerd en Steve Forbes heeft twee keer tevergeefs gepoogd verkozen te worden tot president van de VS. Dit kostte hem 70 miljoen dollar.

De investering bedraagt volgens schattingen 250 miljoen dollar (195 miljoen euro). Elevation Partners noch Forbes wil dit bevestigen. Elevation (‘ophoging’) is zowel de naam van een nummer van Bono’s band U2 als de naam van een album en een wereldtournee. Na deze lucratieve optredens verscheen Bono op de Forbes-lijst van ’s werelds bestbetaalde artiesten.

De strategie van Elevation Partners is traditionele mediabedrijven helpen groeien in nieuwere sectoren van de media. Naast Bono werken veteranen uit de ‘nieuwe economie’ voor Elevation. Onder anderen ex-bestuurders van computerproducent Apple behoren tot de zes partners. Het twee jaar oude vehikel heeft 1,9 miljard dollar te investeren. Elevation stak eerder geld in een woningwebsite.

De Ier Bono (de artiestennaam van Paul Hewson) was niet aanwezig bij de presentatie van de investering. Volgens Elevation-bestuurder Roger McNamee heeft internet traditionele zakelijke modellen in de uitgeefbranche „verstoord” en is Forbes „bereid daarvan gebruik te maken. Wat zou daar niet leuk aan zijn? Wij zijn als een kind in de snoepwinkel.” Elevation zegt met name aangetrokken te zijn door de opiniërende toon in de zakelijke journalistiek van Forbes. „Die aanpak wordt de komende decennia waardevoller.”

Volgens Steve Forbes zijn Bono’s gedachten over het oplossen van het armoedeprobleem niet in strijd met de journalistieke richting van de uitgever. „De manier om armoede op te lossen is om de mensen daarvoor gereedschap te verstrekken”, zegt de bestuurder.

Forbes heeft onder meer plannen voor een nieuwe reiswebsite.