Schumacher dankzij F1-debutant dichter bij Alonso

Tijdens de Grote Prijs van Hongarije vielen de concurrenten Fernando Alonso en Michael Schumacher uit. Na de race kreeg de Duitser alsnog een kostbare WK-punt.

Rotterdam, 7 aug. - Fluitend leek Fernando Alonso in de jacht op zijn tweede achtervolgende wereldtitel op weg naar zijn zevende overwinning van het seizoen. Hij zou Michael Schumacher in de Grote Prijs van Hongarije weer eens laten zien wie de beste Formule 1-coureur is. De afgelopen races had de Duitser met succes (drie zeges op rij) een inhaalrace in de strijd om de wereldtitel ingezet, en de Spanjaard leek in de WK-stand eindelijk weer eens uit te lopen op de kopman van Ferrari.

Met nog twintig ronden te gaan had Alonso een royale voorsprong. Hij reed vooraan, nadat hij vanaf de vijftiende de plek was vertrokken. ‘Schumi’, vanaf de elfde plek gestart, reed daar een paar plaatsen achter. Hun ongebruikelijk startposities waren een gevolg van straffen die ze hadden gekregen.

Alonso’s voorsprong op zijn achtervolgers was in het tweede deel van de race zo groot, dat hij zich zonder risico nog een bandenwissel kon permitteren. De race was in de stromende regen begonnen en vele schuivers en crashes later – met onder meer de rivalen Alonso en Schumacher nog op de baan – besloot Alonso zijn ‘intermediates’ (banden waarmee zowel op een droge als op een natte baan kan worden gereden) in te wisselen voor droogweerbanden. Toen ging het mis. Nog maar net uit de pitstraat deed de auto aan het eind van het rechte stuk niet meer wat hij wilde, even verderop kwam door een probleem met zijn rechterachterwiel voor Alonso een voortijdig eind aan de race. Voor het eerst dit jaar haalde de wereldkampioen de finish niet.

Zwaaiende Ferrari-vlaggen op de tribunes voor Schumacher. Die was opeens doorgeschoven naar een podiumplek. Hij bevond zich in derde positie, achter de Brit Jenson Button (Honda) en zijn landgenoot Nick Heidfeld (BMW). Toen Heidfeld met nog vijftien van de 70 ronden te gaan een pitstop maakte, net als Button één ronde eerder, lag Schumacher opeens op de tweede plaats in de race. De Ferrari-fans rekenden zich rijk; een tweede plaats is goed voor acht punten en daarmee zou Schumacher het gat met Alonso in de WK-stand terugbrengen tot drie punten (100-97).

De tweede plek kreeg Schumacher echter niet cadeau. Met koploper Button uit het zicht brak in de slotronden een felle strijd los om de tweede plek. In de meest spectaculaire race van het jaar voelde Schumacher opeens de hete adem in de nek van een andere Spanjaard, Pedro de la Rosa. De man die het seizoen begon als testrijder, nam deze zomer bij McLaren-Mercedes het stuur over van Juan Pablo Montoya. Die rijderswissel volgde op de mededeling van de Colombiaan dat hij volgend seizoen in de Amerikaanse toerwagenklasse Nascar gaat rijden. Ronden lang probeerde De la Rosa op het rechte stuk Schumacher voorbij te gaan, maar de Duitser kon de Spanjaard achter zich houden dankzij een iets hogere topsnelheid van de Ferrari, en niet te vergeten zijn vermaarde vechtlust.

Vier ronden voor het einde moest hij De la Rosa toch voorbij laten gaan, mede door de slijtage van de intermediate-banden op de droger wordende baan. Hij was de pits niet meer ingegaan voor droogweerbanden, omdat hem dat kostbare plaatsen – dus WK-punten – zou hebben gekost.

Een ronde later zat Heidfeld met zijn BMW op de spreekwoordelijke bumper van Schumachers Ferrari. En ook de coureur uit Mönchengladbach passeerde de achtvoudig wereldkampioen uit Kerpen, nadat de Ferrari en de BMW elkaar licht hadden getoucheerd. Terwijl de meeste aandacht uitging naar de opgeblazen motor van de Toyota van Jarno Trulli, verloor Schumachers Ferrari snelheid: als gevolg van zijn botsing met Heidfeld moest hij op drie ronden van het einde met een kapotte stuurstang passen, en parkeerde hij zijn wagen in de pits, tot opluchting van Alonso.

Maar later op de avond werd de Poolse debutant Robert Kubica, die zevende werd, geschrapt uit de uitslag. Zijn BMW bleek achteraf te zwaar. Met als gevolg dat Schumacher – met meer dan negentig procent van de race gereden toch opgenomen in de uitslag – alsnog een punt op Alonso inliep. Een WK-punt dat over vijf races nog wel eens van cruciaal belang zou kunnen zijn.