Internetdiscussie over foto’s Libanon

De dikke rookwolken boven Beiroet, in de gemanipuleerde foto die het persbureau Reuters heeft moeten intrekken, zijn waarschijnlijk in de foto gezet met hulp van een ‘clone tool’ (kopieerfunctie), een optie die in de meeste fotobewerkingsprogramma’s aanwezig is. Hierdoor lijkt de hevigheid van de rook groter dan deze in werkelijkheid is. Weblogs en webforums van fotografen wijzen op de repeterende patronen in de zwarte rookpluim die zeer onnatuurlijk overkomen.

De foto is meteen onderdeel geworden van een felle discussie over de foto’s die in kranten en op websites gepubliceerd worden van de oorlog in Zuid-Libanon. Vooral de foto’s van de gesneuvelde Libanese burgers in Qana op 30 juli hebben tot debatten geleid, ook op de website van deze krant.

Het dilemma waar de redactie van nrc.next vorige week zondag mee worstelde was of de krant de schokkende foto moest laten zien van een man die een dood kind de lucht in houdt. Nrc.next koos uiteindelijk voor een foto van een reeks plastic lijkzakken.

De vraag die op diverse websites is gesteld, is of de Libanezen een toneelstuk hebben opgevoerd met hun dode kinderen. De man die in tientallen verschillende foto’s het kind omhoog houdt, heeft volgens de tijdstippen die bij die foto’s staan, uren met dat kind rondgelopen. De fotograaf die de foto van Beiroet bewerkte, was ook voor dat persbureau in Qana.

Persbureaus als AP en Reuters hebben ontkend dat er in Qana dingen in scène zijn gezet. En de verschillende tijdstippen bij de foto’s geven volgens de persbureaus niet het tijdstip weer dat de foto’s zijn gemaakt, maar de tijdstippen dat de foto’s zijn gedistribueerd. Dat gebeurt niet altijd in chronologische volgorde.

Zie voor links naar de discussie over de foto’s www.nrc.nl/media