Philips verkoopt zijn chipdivisie

Elektronicafabrikant Philips gaat zijn halfgeleiderdivisie verkopen aan een consortium van de Amerikaanse investeringsmaatschappijen Kravis, Kohlberg en Roberts (KKR) en Silver Lake Partners en het Nederlandse Alpinvest. Zelf houdt Philips nog 19,9 procent van de aandelen in handen. Dat heeft het bedrijf gisteravond bekendgemaakt.

Philips verwacht 6,4 miljard euro aan kasgeld over te houden aan de verkoop, de waarde van de chipdivisie wordt door de transactie vastgesteld op 8,3 miljard euro. Dat is anderhalf tot twee miljard euro meer dan financieel analisten hadden ingeschat. Een woordvoerder van Philips zei gisteravond dat met diverse investeringsmaatschappijen is gesproken, maar dat het bod van dit consortium zich niet alleen onderscheidde door de hoogte. Het drietal zou ook de groeiplannen van de chipfabrikant het meest ondersteunen.

De divisie produceert halfgeleiders voor onder meer auto’s, mobiele telefoons en digitale beeldschermen. Er werken 37.000 mensen, van wie 5.700 in Nederland. Philips wilde graag van de divisie af, omdat de resultaten schommelen tussen heel hoog in goede tijden en diep rood in slechte tijden. Het Nederlandse concern wil alleen nog maar activiteiten die stabiele resultaten opleveren.

Philips beloofde gisteren een groot deel van de opbrengst van de verkoop uit te keren aan de aandeelhouders door voor 4,5 miljard aan aandelen in te kopen en dividend uit te betalen voor eind 2007. Daar is een eerder aangekondigde aandeleninkoop van 1,5 miljard bij inbegrepen. Dat betekent dat Philips nog 3,4 miljard overhoudt voor overnames die andere dochters kunnen doen.

Philips concentreert zich nu op groei van zijn activiteiten in medische technologie, verlichting en consumentenelektronica. Topman Gerard Kleisterlee stelde gisteren in een verklaring dat zijn bedrijf voortaan niet meer bekend wil staan als „een elektronicabedrijf, maar alleen als Royal Philips”. Hij denkt dat Philips zich daardoor beter kan profileren als een innovatief bedrijf in gezondheidszorg en lifestyle.