Het gevoel van een echte postzegel

Online een wenskaart uitzoeken of zelf maken en deze echt versturen. Dat kan bij Greetz, een klein Nederlands bedrijf dat samenwerkt met het grote Amerikaanse Hallmark.

Een felicitatie sturen naar tante die morgen jarig is? Of de geliefde verrassen met een romantisch kaartje? De e-mailkaart is niet warm genoeg, te onpersoonlijk. En de gang naar een ‘ouderwetse’ kaartenwinkel is weer zoveel gedoe. Hier is de oplossing: ga naar de website van greetz.nl; volg de instructies voor het maken van een eigen wenskaart; betaal en verstuur (minimumtarief 1,78 euro). Greetz doet de rest: het drukt de kaart, plakt een postzegel op de enveloppe en bezorgt de kaart, via de reguliere dienst van TPG. Vóór 3 uur ’s middags besteld, betekent bezorging de volgende dag.

Greetz werd twee jaar geleden opgericht door Johan van Vulpen en Simen Schimmel en is uitgegroeid tot een onderneming met 27 medewerkers. Directeur Van Vulpen ziet een wenskaart als een ‘emotioneel product’. „Mensen nemen meestal de tijd een kaart uit te zoeken. Beeld en tekst moeten met elkaar overeenstemmen. En bij de ontvanger wordt de kaart ergens neergezet om gezien te worden.” De details, daar gaat het om. Bij Greetz kan de klant een kaart geheel naar eigen wens invullen en samenstellen. Met keus uit de virtuele draaimolen of het uploaden van eigen foto’s. „Wij plakken er een echte postzegel op, met een frankeermachine nemen we geen genoegen”, zegt Van Vulpen. Greetz werkt samen met Hallmark, de Amerikaanse producent van ‘gewone’ kaarten.

Van Vulpen is niet erg te spreken over de dienstverlening van TPG Post. „We zijn de grootste postzegelklant van TPG, maar als we op zondagavond kaarten willen laten ophalen kan dat niet. Onze medewerkers moeten dan zelf langs brievenbussen rijden om kaarten te posten.” TPG heeft nog een monopolie op het versturen van kaarten en andere persoonlijke post, onder de 50 gram. Van Vulpen zegt uit te kijken naar de opheffing van de alleenheerschappij in 2008.

NRC heeft greetz.nl getest en het werkt, bezorging binnen 24 uur in Nederland. Het grote doel van Greetz is een spinnenweb van worldwide one day delivery, maar voorlopig zijn alleen België en Nederland het werkterrein. De uitbreiding gaat snel: nog deze zomer komen de Verenigde Staten erbij. De Amerikaanse markt is de grootste, met 10 miljard verstuurde kaarten per jaar en heeft door de samenwerking met Hallmark een enorme potentie voor Greetz.