De kabelkijker heeft weinig keuze

Het grootste kabelbedrijf van Nederland krijgt 3,3 miljoen abonnees.

KPN probeert de machtige positie van de kabelaars te breken met aanbiedingen.

De Stichting Cai Borculo, Kabeltelevisie Waalre, KabelTex op Texel, ze bestaan nog. Maar op een paar stukjes in de provincie na is Nederland verdeeld in tweeën. Het ene deel kijkt televisie via UPC, het andere gaat dat doen via het fusiebedrijf van Casema, Multikabel en Essent.

Gisteren werd bekend dat de investeringsmaatschappijen Cinven en Warburg Pincus voor 2,6 miljard euro de kabeltak van energiebedrijf Essent overnemen. Dat duo kreeg in juli Casema in handen en Warburg Pincus is sinds eind vorig jaar eigenaar van Multikabel. Samen zullen zij met zo’n 3,3 miljoen abonnees het grootste kabelbedrijf van Nederland worden.

Volgens de kabelbestuurders in Nederland is de bundeling van krachten goed voor de concurrentie. Gevangen in hun eigen regio, vinden zij dat ze onvoldoende slagkracht hebben om goed te kunnen concurreren met KPN op de gebieden van internet, telefonie en televisie.

Met de opkomst van breedbandinternet voelden kabelbedrijven voor het eerst hoe het is om echt te concurreren. Dat ging ze niet goed af, want ondanks hun aanvankelijke voorsprong streefde KPN in aantallen breedbandabonnees de kabel voorbij. Inmiddels is het strijdtoneel verbreed met telefonie en televisie. KPN probeert de machtige positie van de kabel op televisiegebied te breken met twee verschillende aanbiedingen. Andersom hebben de kabelaars enig succes geboekt bij het afpakken van KPN’s lucratieve abonnees voor vaste telefonie door internettelefonie aan te bieden over hun kabelnetwerk.

Geert-Jan van der Snoek, telecomadviseur bij adviesbedrijf KPMG, denkt dat er voor KPN voorlopig weinig zal veranderen. De kabel was volgens hem redelijk georganiseerd via branchevereniging Vecai. Zo adverteren kabelaars samen op de nationale televisie en onderhandelen enkele bedrijven gezamenlijk met organisaties die auteursrechten bewaken.

Verder onderstreept Van der Snoek dat de drie bedrijven die nu worden samengevoegd in verschillende fasen van hun ontwikkeling zaten. Multikabel was al geprivatiseerd, Casema was tot 2003 van telecombedrijf France Telecom en is zich aan die erfenis aan het ontworstelen en Essent Kabelcom is nog onderdeel van een semi-overheidsbedrijf. De integratie van de bedrijven – zowel qua mensen als qua netwerken – zal volgens hem wel twee tot drie jaar duren.

Pas na die tijd zal het fusiebedrijf profijt hebben van zijn grotere schaal, verwacht Van der Snoek. Zo zijn er aanzienlijke investeringen nodig voor nieuwe diensten zoals video on demand (het op aanvraag bekijken van programma’s), high definition televisie (scherper beeld) en het uitbreiden van hun netwerken voor breedbandinternet. Die kosten kunnen dan worden verdeeld over een groter aantal abonnees. Bovendien heeft het bedrijf door die vele abonnees straks een betere positie in de onderhandelingen met aanbieders van televisieprogramma’s en themakanalen.

Met de opkomst van digitale televisie is het aantal zenders zo goed als ongelimiteerd en is het steeds belangrijker welke programma’s en films je als televisiedistributeur te bieden hebt. Van der Snoek: „Ze kunnen het aanbod zo interessanter maken voor de consument”.

Kartelautoriteit NMa moet de overname goedkeuren en de macht van een groot kabelbedrijf tegenover programmamakers is het grootste argument tegen de samenklontering. Want aangezien vrijwel iedere Nederlander televisie via de kabel kijkt, kunnen kabelbedrijven in potentie programma-aanbieders afknijpen door hoge doorgiftetarieven of exclusiviteit te eisen. Zeker de commerciële zenders zijn afhankelijk van grote aantallen kijkers die ze via de kabel bereiken. Zij kunnen de 3,3 miljoen abonnees van het toekomstige fusiebedrijf niet zomaar missen.