WK goed voor tv’s

Nederland kwam niet ver op het afgelopen wereldkampioenschap voetbal. Maar de verkopers van televisies sloegen desondanks hun slag: in mei en juni werden 40.000 televisies meer verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat heeft het onderzoeksbureau GfK Benelux Marketing Services vandaag gemeld. Als het Nederlands elftal verder was gekomen dan de achtste finales, waren er nog meer tv’s verkocht, stelt het bureau.

In mei bereikte de verkoop een piek van 120.000 tv’s. In juni liep de verkoop wat terug tot circa 105.000 beeldbuizen. GfK signaleert over de afgelopen jaren een duidelijk ‘Oranje-effect’, hoe verder het Nederlands elftal komt in een Europees of wereldkampioenschap, hoe meer tv’s er worden verkocht.

In 2002 ontbrak Oranje op het WK, waardoor er in mei en juni minder dan 80.000 tv’s aan de man werden gebracht. In 2004 bereikte het Nederlands elftal de halve finale van het EK. Het aantal verkochte tv’s steeg toen in mei en juni tot ruim 100.000 afgezet tegen circa 78.000 in april van dat jaar.

Niet de verkoop van tv’s steeg dankzij het WK, ook de Duitse producent van sportartikelen Puma maakte vandaag een sterke omzetstijging bekend. In de aanloop naar en tijdens het WK steeg de omzet met 38,2 procent tot 547 miljoen euro. Toch boekte Puma minder winst door extra hoge marketinguitgaven. Deze kosten resulteerden in een totale kostenstijging van 54 procent.