Winstsprong Unilever naar 2,1 mld

Voedings- en wasmiddelenconcern Unilever heeft in al zijn markten wereldwijd de verkoop zien stijgen. De nettowinst van het bedrijf steeg het eerste halfjaar van 2006 bijna 20 procent naar 2,1 miljard euro.

Dit blijkt uit de halfjaarcijfers die Unilever vandaag publiceerde.

Het bedrijf, bekend van de merken Magnum, Dove en Omo, kwam voor het halfjaar uit op een omzet van 19,8 miljard euro. De onderliggende omzetgroei, waarin de effecten van overnames en wisselkoersen niet zijn meegenomen, bedroeg 3,4 procent. De operationele winst steeg met 13 procent tot 2,8 miljard euro ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Om de groei te stimuleren, schroefde Unilever de investeringen in reclame en promotie flink op. De brutomarges waren daardoor vrijwel gelijk aan die van vorig jaar, wat analisten tegenviel.

Bestuursvoorzitter Patrick Cescau toonde zich tevreden met de resultaten. Hij stelde dat Unilever nu klaar is om sneller te gaan groeien dan de markt en de marges te verbeteren. Het concern mikt voor 2010 op een groei van de onderliggende verkopen van 3 à 5 procent en een brutowinstmarge van meer dan 15 procent.

In het tweede kwartaal namen de onderliggende verkopen met 3,9 procent toe, meer dan analisten hadden verwacht.

In Europa als geheel kon Unilever in de eerste zes maanden van 2006 na jaren weer groei presenteren. Deze groei bedroeg 0,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De toename was volumegedreven, de prijzen waren iets lager dan vorig jaar.

Vooral in Nederland ging het voor de wind. Volgens het bedrijf komt dat doordat hier het ‘One Unilever’-programma als eerste van start ging. Dit werd in 2004 gelanceerd, toen Unilever voor het eerst in zijn bestaan een winstwaarschuwing gaf. Met ‘One Unilever’ wil het bedrijf besparingen realiseren maar vooral de organisatie sneller laten handelen.

In het Verenigd Koninkrijk en Italië werd bescheiden groei geboekt. De verkopen in Duitsland en Frankrijk zijn nog wel dalende.