Kopstoot Zidane is handel

Een Chinees biedt ruim 125.000 dollar op de televisierechten van de kopstoot die de Franse voetballer Zinedine Zidane uitdeelde aan Marco Materazzi in de finale van het WK.

Zhao Xiaokai, manager van een sportartikelenbedrijf, betaalde 250 dollar om het merk vast te leggen. Hij wil het silhouet van de kopstoot aanbrengen op schoenen, petten en bierflessen. „Twee dagen na de WK-finale kreeg ik dit idee”, vertelde Zhao aan de Beijing Daily.

Zhao meldde dat hij reeds benaderd is door twee bierproducenten om de rechten over te kopen. „De herkenbaarheid van de kopstoot is erg groot”, aldus Zhao.

Niet alleen de Chinees probeert financieel beter te worden van het veelbesproken sportmoment. Frankrijk is in de ban van het nummer ‘Coup de Boule’, oftewel ‘Kopstoot’. Het nummer is uitgegroeid tot een zomerhit. De broers Emmanuel en Sebastien Lipszyc waren teleurgesteld na de uitschakeling van Frankrijk en schreven samen met Franck Lascombes een liedje om hun gevoelens te uiten. Het nummer kwam op internet terecht en werd opgepikt door diverse radiostations.

Inmiddels draaien veel populaire Franse radiostations het liedje en staan platenmaatschappijen in de rij om het nummer uit te brengen. „We kunnen hier een goede deal uit slepen”, zei Sebastien Lipszyc, „maar eigenlijk hebben we al lol als iedereen deze zomer danst op het nummer.”