Een dieet van `langzame suikers` helpt bij het afvallen

Rotterdam. Wie wil afvallen, doet er goed aan te letten op de `glycemische index` van de suikers en zetmeel in zijn eten. Een lage index, wat betekent dat de suikers na het eten langzaam in de bloedbaan terechtkomen, vergemakkelijkt namelijk het afvallen. Dit blijkt een vergelijking van vier diëten door onderzoekers van de universiteit van Sydney.

Uit voedingsmiddelen met een hoge glycemische index zijn de suikers al na een half uur massaal in het bloed te vinden. Bij een lage glycemische index gebeurt dat geleidelijker, in één tot drie uur.

De glycemische index geldt alleen voor de suikers en verschillende typen zetmeel in de voeding. Uit andere voedingsstoffen (vet en eiwit) komen geen suikers vrij. Over het algemeen heeft zetmeelhoudende voeding (brood, rijst, aardappelen) een lagere glycemische index (GI) dan suikerhoudende producten. Maar er zijn uitzonderingen. De suikers in fruit scoren bijvoorbeeld gunstig. Ook de bereidingswijze is belangrijk. Gekookte worteltjes scoren een GI van 85, tegen 35 voor rauwe worteltjes. In grote trekken komt voeding met een lage glycemische index goed overeen met gezonde voeding: weinig toegevoegde suikers en veel volkorenproducten, peulvruchten, groenten en fruit.