Een auto die voor twee telt

Deze test betreft twee auto’s. De een draagt een al langer bestaande typeaanduiding, de komst van de ander werd al geruime tijd en door middel van een miljoenen kostende reclamecampagne aangekondigd. Door middel van televisiespotjes en reclameborden tijdens de eindeloze reeks voetbalwedstyrijden om de Champions League.

In den beginne was er de Ford Galaxy, een commerciële liefdesbaby van Volkswagen en Ford. De associaties met het reizen door het firmament oproepende typeaanduiding had niets van doen met het duffe voorkomen van de MPV. Maar duf verkoopt en de naam was tenslotte na twaalf lange productiejaren zoetjesaan ingeburgerd. Het werd tijd voor een nieuwe versie. En dus werd tegelijkertijd gekozen voor een ‘sportieve’ uitvoering.

Op de bodemplaat waarop straks ook nieuwe Volvo’s en Landrovers worden geassembleerd, heeft men twee totáál verschillende modellen in elkaar gezet. Althans, dat wil men ons in het persbericht laten geloven. In werkelijkheid zijn de verschillen miniem. Aan de voorzijde heeft de S-Max mistlampen ín de bumper en die bevinden zich bij de Galaxy op de plek waar men bij eerstgenoemde dichte koelsleuven aantreft. Ze werken vertederend en doen denken aan de Japanse blikken speelgoedautootjes van lang geleden, die ook van dit soort details waren voorzien. De achterzijde van de Galaxy is vijf centimeter langer en zeven centimeter hoger dan de S-Max. De S-Max ziet er geweldig uit. Van welke kant en in welk licht je de wagen ook bekijkt, het ontwerp blijft kloppen. Echter, het interieur – dat bij beide typen hetzelfde is – valt tegen. Geen woord over de kwaliteit van afwerking of ergonomie, maar daarbinnen heerst saaiheid. De wagen heeft nagenoeg dezelfde maten en prijskaartje als zijn directe concurrent Espace van Renault, maar de Fransen hebben zichtbaar meer moeite gedaan om een onderscheidend interieur te ontwerpen. Om het uit forse lappen zwart plastic vervaardigde dashboard wat op te vrolijken, is er een op ovenfolie gelijkende laag nepaluminium over de middenconsole en een deel van het dashboard gespoten, bij de Galaxy is daar een rustieke strip nephout aan toegevoegd.

Vanuit de bestuurdersstoel, het hoofd omgedraaid, overvalt me bij elke MPV en vooral bij de Galaxy een ogenblik van impotente onmacht: al die lege stoelen die ik vol dien te maken! Ze zitten goed, de drie op de tweede rij zijn volwaardige stoelen waarvan de rugleuningen verstelbaar zijn. De twee op de derde rij en wel erg dicht bij de achterruit en midden in de kreukelzone zijn alleen geschikt voor kinderen, maar bij de gebruikelijke onmin zitten ze ver verwijderd van de harde handen en stemmen van hun ouders.

De wagens hebben een bovengemiddelde wegligging, zijn stil en comfortabel, sturen licht en precies als waren het sedans. Met de breedte dient rekening gehouden te worden, het parkeren vraagt enige gewenning. Ondanks de lichte bouwwijze maakt de benzinemotor qua trekkracht geen indruk. De beste motorkeus is de 2.0 TDCI diesel.

Voor wie is deze tweeling nu bestemd? De bedaagde Galaxy voor de al licht melancholieke autorijder die weet wat er zoal te koop was en is in de wereld en dientengevolge zich en zijn familie in deze niet al te uitdagende auto richting werk en vakantieplek verplaatst. De fraaie S-Max moet de kapitaalkrachtige singles aanspreken, altijd in voor tot op de minuut geregisseerde avonturen en door reisbureaus aangeboden onbekende vertes. Zijn uitdagende uiterlijk flirt permanent naar andere singels en nodigt hen uit om met de inzittende kennis te maken. Om alsnog en enkele jaren later saampjes in een Galaxy te belanden.

Freddy Rikken

Freddy Rikken is fotograaf en rijdt in een Porsche Carrera 911.