Last van de mondige zaterdagshopper

Wat begon met bromfietsen verhuren, groeide uit tot een miljoenenbedrijf. Vandaag het vierde deel van een serie over mensen bij wie mobiliteit al sinds generaties in de familie zit.

Andere automerken, daar willen de Vlaardingers Henk (75) en Roel (73) Eigenraam eigenlijk niets van weten. Peugeot, dat is het helemaal. Bij het opsommen van de kwaliteiten van andere fabrikanten leggen de broers Eigenraam, meteen de troeven van het Franse merk op tafel. Een importeur kan zich geen betere dealer wensen.

Vader Eigenraam had al voor de oorlog een transportbedrijfje. Hij vervoerde vaten haring door Nederland en België. Tot 1943 reden de wagens op gasgeneratoren en verspreidden giftige uitlaatgassen. Dat was, menen de broers, de reden dat zijn gezondheid sterk achteruitliep. In 1949 overleed hun vader, op 41-jarige leeftijd.

Henk en Roel waren destijds nog te jong om het bedrijf van hun vader over te nemen en gingen in loondienst. Later, in 1953, het jaar van de Watersnood, startten ze hun eigen bedrijf. Aanvankelijk verhuurden ze alleen bromfietsen en gebruikte auto’s. Later kwamen er ook een garage, benzinepomp en rijschool bij.

Hun eerste auto verkochten de broers aan Miep van Leeuwen, van de breimachinehandel. Een zandkleurige Austin A40, die voortdurend in de garage terugkwam met een rammelende achterdeur. Al gauw was regionaal het verkoopplafond bereikt. Op de autosalon van Frankfurt gingen geruchten over de komst van een Nederlandse personenauto.

Na lang onderhandelen was het zo ver. Op 2 mei 1959 openden DAF-directeur Martin van Doorne en de burgemeester de kakelverse DAF-dealer van de gebroeders Eigenraam. De hoofdattractie: een DAF 600 Variomatic, van vierduizend gulden. Een auto waaraan de monteurs hun handen vol hadden. Werkelijk alles aan het karretje ging vroeg of laag stuk. DAF werd uiteindelijk opgeslokt door Volvo. In 1960 kwam Peugeot erbij. Twee merken onder één dak, dat ging niet. Het Franse merk bleef.

In de jaren zestig begon de autoverkoop op stoom te komen. Particulieren, vooral ambtenaren, begonnen voor een auto te sparen. Toch waren Henk en Roel soms nog maanden in gesprek over een eventuele aankoop. Ze kwamen zelfs ’s avonds bij de mensen aan huis.

Tegenwoordig is dat anders. Klanten zijn mondiger. Ze vragen bijvoorbeeld overal offertes aan. En het meest gevreesd, dat zijn de zaterdagshoppers; hoogst modern tijdverdrijf, dat naast keuken- en interieurzaken nu ook de autobranche teistert. De dealer weet niet meer welke van de om koffie, folders, en een proefrit bedelende showroombezoekers hij serieus moet nemen.

De winstmarge op een auto ligt tussen de 10 en 12 procent, afhankelijk van de verkoopcijfers van de fabrikanten en de komst van een nieuw model. Klanten krijgen dat soort gegevens gemakkelijk via internet in bezit en proberen de verkoper onder druk te zetten. Daarbij zijn de eisen van importeurs opgeschroefd. Ze verkiezen garages in fraai verlichte panden met een koffie-, kinder- en internethoek. Demonstratieauto’s zijn vereist. En van ieder type tenslotte, moet de dealer één auto in de showroom zetten.

Zelf hebben de gereformeerde Eigenraams het zakelijk en privé goed geregeld. De huidige jaaromzet bedraagt 40 miljoen euro. En het bedrijf heeft 85 personeelsleden in dienst. De zonen van beide broers groeiden op tussen de auto’s en namen de drie bedrijven in 1999 over. De dochters zijn getrouwd en iets anders gaan doen. Tot opluchting van de vaders zijn ook zij in een Peugeot blijven rijden.

Maar toch: stoppen met werken, permanent luieren of op vakantie gaan, dat willen en kunnen de broers niet. ’s Morgens om half negen beginnen Henk en Roel. Pas om zes uur trekken ze de deur achter zich dicht. Piet doet de post, de advertenties en de huisdrukkerij, Henk de klantencontacten. Sommigen van hen kent Henk al tientallen jaren. Die moeten met zorg behandeld worden. Zoals die onveranderd humeurige, die al 47 jaar bij Eigenraam komt.

Henk en Roel zijn geboren verkopers. De duizenden auto’s die ze verkochten hebben miljoenen kilometers op de teller. Twaalf daarvan zijn total loss gereden, twee mensen zijn daarbij omgekomen. Die terloopse constatering grijpen de gebroeders Eigenraam ogenblikkelijk aan om uitgebreid de veiligheidsaspecten van hun geliefde product op te sommen.