Haven met een roemruchte historie

Haven met een roemruchte historie Rotterdam, 2 aug. Van de Rotterdamse ‘stadshavens’ zijn weinig havens zo nauw verbonden met de maritieme historie van de stad als de Veerhaven. Bijna alle grote Rotterdamse rederijen vonden er voor en ook nog na de oorlog hun domicilie. Het zogeheten ‘scheepvaartkwartier’ is tegenwoordig meer richting stad geschoven. Direct aan de oude Veerhaven hebben nog slechts een paar rederijen een kantoor. Sleepbedrijf Kotug is op de hoek Parklaan-Veerhaven in het voormalige hoofdkantoor getrokken van Van Nievelt Goudriaan, een van de roemruchte Rotterdamse rederijen, inmiddels ter ziele. In de Veerhaven, de aanleghaven van menig grote zeilrace, waaronder recentelijk nog de Volvo Ocean Race, liggen tegenwoordig voornamelijk dure jachten. Ook is de Veerhaven verbonden met het clubhuis van de koninklijke roei- en zeilvereniging de Maas, waar door de jaren heen de havenbarons – verenigd in de club van honderd – hun zaken regelden. Scheepsbouwer Cornelis Verolme mocht geen lid worden. Foto Freek van Arkel Tekst Marc Serné Dit is het tweede deel van een fotoserie over de Rotterdamse stadshavens. Nederland, Rotterdam, 2006 Veerhaven met nostagische zeegaande zeilschepen en kzrv de Maas. Met daarachter de hoogbouw van het scheepvaartkwartier Foto; Freek van Arkel/Hollandse Hoogte Arkel, Freek van

Van de Rotterdamse ‘stadshavens’ zijn weinig havens zo nauw verbonden met de maritieme historie van de stad als de Veerhaven. Bijna alle grote Rotterdamse rederijen vonden er voor en ook nog na de oorlog hun domicilie. Het zogeheten ‘scheepvaartkwartier’ is tegenwoordig meer richting stad geschoven. Direct aan de oude Veerhaven hebben nog slechts een paar rederijen een kantoor. Sleepbedrijf Kotug is op de hoek Parklaan-Veerhaven in het voormalige hoofdkantoor getrokken van Van Nievelt Goudriaan, een van de roemruchte Rotterdamse rederijen, inmiddels ter ziele.

In de Veerhaven, de aanleghaven van menig grote zeilrace, waaronder recentelijk nog de Volvo Ocean Race, liggen tegenwoordig voornamelijk dure jachten. Ook is de Veerhaven verbonden met het clubhuis van de koninklijke roei- en zeilvereniging de Maas, waar door de jaren heen de havenbarons – verenigd in de club van honderd – hun zaken regelden. Scheepsbouwer Cornelis Verolme mocht geen lid worden.

Foto’s Freek van Arkel

Tekst Marc Serné

Dit is het tweede deel van een fotoserie over de Rotterdamse stadshavens.