Downloaden groter dan winkelverkoop

De muziekbranche in Nederland heeft dit jaar voor het eerst meer geld verdiend met gedownloade popliedjes dan met ‘echte’ cd-singles die in de winkel worden verkocht.

Dit blijkt uit de verkoopcijfers over het eerste half jaar van 2006, die de Nederlandse Vereniging voor Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers (NVPI) gisteren heeft bekendgemaakt.

In het eerste half jaar van 2006 werd voor 3,3 miljoen euro aan ‘echte’ singles verkocht, en voor 3,4 miljoen aan downloads. In dezelfde periode vorig jaar was dat nog respectievelijk 4,5 miljoen en 1,49 miljoen euro.

Volgens de brancheorganisatie is de omzet in de entertainmentindustrie na jarenlang gestaag te zijn gedaald, in het eerste half jaar van 2006 gestabiliseerd. Dit is vooral te danken aan de toename van de verkoop van spelconsoles en van de betaalde muziekdownloads. Vooral muziek van Nederlandse artiesten als Marco Borsato en Ilse DeLange wordt veel van internet gehaald.

De omzet op de gamesmarkt groeide het eerste halfjaar van 2006 met 7,7 procent. De verkopen van pc-games daalden, maar de spellen voor de consoles doen het wel goed. De spelcomputers Xbox360 en Playstation Portable die allebei in het najaar van 2005 op de markt kwamen, waren voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor de 52 procent omzetstijging van hardware.

Veel slechter ziet het eruit voor de dvd’s, een negatieve trend die in 2006 doorzet. Weliswaar worden steeds meer schijfjes verkocht, maar de omzet daalt doordat de prijzen blijven kelderen. Voor een gemiddelde dvd betaalt de consument in 2006 11,25 euro, een daling van 10 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Harry Potter , The Chronicles of Narnia en de Nederlandse Het Schnitzelparadijs waren de verkoopsuccessen van het afgelopen half jaar.

De prijzen van cd's en games daalden ook. Een cd-album kost nu gemiddeld 12,03 euro (was 12,80), de prijs van een console-game ging van gemiddeld 35,50 euro naar 31,81 euro.