Buhrmann boekt hogere winst

De omzet en de winst van de wereldwijd opererende leverancier van kantoorbenodigdheden Buhrmann is de afgelopen drie maanden gestegen. Daarmee hebben de jongste kwartaalresultaten van het in Amsterdam gevestigde handelshuis de gevolgen van hogere papierprijzen, lagere marges en de herstructurering van zijn divisie in Noord-Amerika opgevangen.

Buhrmanns kwartaalomzet kwam uit op 1,59 miljard euro. Het bedrijfsresultaat steeg van 54,9 naar 64,5 miljoen euro. Daarvan bleef een nettowinst over van 25 miljoen euro tegenover 17,8 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.

De stijging van de papierprijs kon Buhrmann voor het grootste deel doorberekenen aan de klanten. Vanaf januari is papier in de Verenigde Staten 10 à 12 procent duurder geworden. „Op jaarbasis valt de stijging mee en komt uit op 3 procent”, aldus bestuursvoorzitter Frans Koffrie vanmorgen.

Buhrmann, dat vooral onder de naam Corporate Express opereert, neemt steeds meer afgeleide kantoorbenodigdheden in zijn aanbod op. Vooral schoonmaakartikelen maar ook toiletpapier en cateringartikelen, als Cup-a-Soup.

Op de Amsterdamse beurs steeg het aandeel Buhrmann in eerste instantie met ruim 4 procent. Rond het middaguur was het bedrijf de winst weer kwijt en noteerde het een verlies van 1,4 procent op 10,70 euro, met name door de daling van de autonome groei in de VS. (ANP)