Alles de hele dag gratis  en toch winst maken

De all inclusive formule wordt steeds populairder, van Egypte tot Drouwenerzand.

Maar hoe kan een all inclusive hotel of pretpark rendabel zijn?

Om zeven uur ’s ochtends zijn de meeste stoelen langs het zwembad en het privéstrand van het Beach Albatros hotel in Hurghada (Egypte) al voorzien van een badlaken: bezet.

Tien jaar geleden was Hurghada nog een vissersdorpje aan de Rode Zee. Nu is het ontdekt door de ‘all inclusive resorts’. Tussen de Sinaï woestijn en de Rode Zee is een betonnen wal van hotels opgetrokken.

De meeste gasten van Beach Albatros gaan rechtstreeks van het vliegveld naar het hotel. Ze verlaten het terrein slechts voor een boottochtje of om te snorkelen, te duiken of te surfen.

En drie keer per dag schuifelen ze langs het ontbijt-, lunch- en dinerbuffet in één van de vijf restaurants. Obers schenken de hele dag gratis drankjes. Intussen vermaakt het animatieteam de kinderen met zwemmen, schminken, tennis, volleyballen, kameel- en paardrijden.

Uit een rondgang langs de grote Nederlandse reisbureaus blijkt dat zes van de tien mensen die informatie opvraagt bij een reisbureau op zoek is naar een all inclusive vakantie. En de verwachting is dat deze vorm van vakantievieren nog aan populariteit zal winnen, zegt Kees van der Most, directeur van ContinueVakantieOnderzoek. Volgens Van der Most slaat het concept vooral aan bij gezinnen met jonge kinderen.

Reisorganisatie TUI, de grootste reisonderneming van Nederland, ziet de formule vooral toenemen bij bestemmingen als Egypte, Turkije en Tunesië. Van de reizen naar die landen is 80 procent nu all inclusive. „Veel consumenten kiezen op voorhand voor het all inclusive concept en pas daarna voor de bestemming”, aldus een woordvoerder. „Uit onderzoek blijkt dat een derde van de toekomstige vlieg/zonvakanties all inclusive zal zijn”, zegt Van der Most.

De verklaring voor de populariteit van de all inclusive hotels is: tijd en geld. Veel mensen hebben geen zin om tijd te besteden aan het plannen van de vakantie. Een all inclusive is een duidelijke vakantie op één plek.

Voor de klant is all inclusive vooral makkelijk, kortom. Maar is het voor de aanbieder lucratief?

Ja, zegt Bert van der Linde, die in 2002 als eerste in Nederland begon met een all inclusive formule voor zijn Attractiepark Drouwenerzand in Drenthe, een pretpark. Voor een dagje park inclusief attracties en consumpties als friet, ijs, broodjes en soep betaal je 9,90 euro. „Mijn klanten vragen soms bezorgd of ik wel goed gerekend heb”, aldus Van der Linde. „Als zij denken dat ik failliet ga, zit ik goed. Dan denken ze dat ze een goede slag slaan.”

Sinds 2002 zag Van der Linde zijn bezoekersaantallen groeien van 40.000 tot 170.000 per jaar. „Het systeem werkt alleen bij grote aantallen. Dan kun je goede afspraken maken met leveranciers. Ik ben per persoon 2,50 kwijt aan inkoop. Hoe meer bezoekers, hoe beter het gaat.”

Ook maakt de all inclusive aanpak dat de klant niet te veel verwacht. „Van goede horeca, die niet ‘gratis’ is, verwachten mensen meer service. Als ik niet all inclusive was, zou ik veel meer personeel moeten aantrekken.”

Volgens Van der Linde is het niet zo dat bezoekers zich te buiten gaan als ze onbeperkt mogen eten en drinken. „Ze houden vanzelf maat. In de hotelbranche is het niet anders.”

Ook in het Preston Palace in Almelo, een hotel dat al twaalf jaar all inclusive arrangementen aanbiedt, staat deze formule niet gelijk aan schranspartijen en bacchanalen. „De eerste dag eten mensen wat extra, maar dat is snel over”, zegt woordvoerster Martha Plas. „En het alcoholmisbruik wijkt niet af van andere horeca.”

Een kwestie van regels. Dubbele borrels worden in het Preston Palace (300 kamers) niet geschonken. En: „wie genoeg alcohol heeft gehad, bieden we een kopje koffie aan”.

Voor de bedrijfsvoering is de all inclusive formule volgens Plas „erg overzichtelijk. Wij werken met een systeem van reserveren, dus je weet altijd precies hoeveel gasten je kunt verwachten. Met je inkoop kun je dus heel goed plannen.”

Door de planning van de kosten zijn de winstmarges van de all inclusive hotels goed, zo bleek uit een studie van het Amerikaanse onderzoeksbureau Anderson: zo’n 10 procent hoger dan bij normale hotels. De ervaring leert, meldt het rapport, dat mensen in tropische oorden de eerste dagen van hun verblijf relatief veel eten. „Vanaf de derde dag eten ze bananen en drinken ze water.”