‘Ze weten vaak niet waar ze naartoe gaan’

Werken achter de last minute balie op Schiphol in de zomer: druk-druk-druk.

En als de reiziger zijn ticket komt ophalen, is hij de bestemming alweer vergeten.

„Het leuke aan dit werk vind ik dat je mensen gelijk kunt helpen. Ze kunnen dezelfde dag nog weg.” Sharon Kaat (24) werkt sinds drie jaar achter de balie van Sudtours op Schiphol, waar je last minutes kunt boeken. Vanaf drie uur ’s nachts is de balie open. De eerste vluchten vertrekken twee uur later. „Als je op zoek bent naar een goede aanbieding, moet je vroeg komen. Dan heb je de meeste keuze.”

„Als ik mensen vraag waar ze naar toe willen, zeggen ze vaak dat het niet uitmaakt. Soms, als klanten hun ticket later komen halen, weten ze al niet meer wat hun bestemming was. Dat verbaast me echt”, zegt collega Jessica van Ommen (18). Kaat en Van Ommen merken dat klanten vooral letten op temperatuur en prijs. „Als de zon maar schijnt en het niet te duur is.”

Bij de Neckermannbalie op Schiphol staat een echtpaar te bladeren door de aanbiedingenmap. „Het is puur een financiële kwestie”, zegt Edwin Celie, terwijl zijn vrouw bij een andere balie gaat kijken. „We dachten dat een last minute goedkoper zou zijn. Ik vind de prijzen tegenvallen. Zeshonderd euro per persoon per week noem ik geen last minute meer. We willen volgende week weg. Het maakt niet uit waarheen.” Als ze niets vinden, blijven ze in Nederland. „Ik heb het meeste toch al gezien.”

Een lastminute-aanbieding is een paar weken voor vertrek nog onverkochte (doorgaans vlieg)reis van een touroperator, die soms met korting de deur uit gaat. Of en hoeveel korting de klant krijgt, hangt af van de kosten die een touroperator wil terugverdienen en hoe populair een bestemming is. Bodemprijzen betekenen dat operators moeite hebben de reizen te slijten.

Volgens Suzanne van de Velde, woordvoerster van touroperator Thomas Cook, zijn lastminutereizen steeds normaler. „Mensen boeken veel later, beslissen op het laatste moment waar ze heen willen. We passen onze aanbiedingen aan aan deze trend. Eerst kregen we het bij een maand voor vertrek benauwd als we nog plekken overhadden, nu doen we reizen niet eerder dan twee weken van tevoren in de aanbieding.” In het hoogseizoen is 30 procent van de reizen twee weken van tevoren geboekt. „Maar een kwart daarvan krijgt korting.”

Reisorganisatie Tui beschouwt alle reizen die twee tot drie weken voor vertrek geboekt worden als last minute. „Dat betekent niet dat er altijd kortingen op die reizen zijn. Vooral vliegreizen gaan in de aanbieding, omdat de stoelen duur zijn”, zegt Steven van der Heijden, bestuursvoorzitter van Tui. „Bij ons is op jaarbasis ongeveer 30 procent van alle verkochte vakanties last minute. Daarvan is 17 procentpunt met korting. Het gebeurt ook wel dat, als we de prijzen laten zakken om een vliegtuig vol te krijgen, de reis ineens zo aanslaat dat we de kortingen stoppen.”

Voor zowel Tui als Thomas Cook geldt dat de kortingen afhangen van vraag en aanbod. Is er weinig vraag naar een reis, dan zijn de kortingen flink.

Touroperators als Sudtours organiseren reizen en bieden deze aan via hun eigen reisbureaus of andere reisbureaus als D-Reizen en Vakantie-Xpert. De reisbureaus halen hun winst uit de commissie die zij krijgen van touroperators. Voor lastminuteaanbiedingen vissen alle reisbureaus uit dezelfde vijver van touroperators. Hoewel de reclames anders doen vermoeden, is het dus niet zo dat het ene reisbureau goedkopere last minutes heeft dan het andere.

Op Schiphol adverteren reisbureaus op fel gekleurde papieren met aanbiedingen Drie dagen Istanbul met hotel, voor 292 euro. Vier dagen Kos, halfpension, voor 400 euro. Gemeenschappelijke kenmerken: zon- en strandbestemmingen rondom de Middellandse Zee. Maar ook Kenia en Dubai staan aangeplakt.

Turkije is dit jaar duidelijk minder populair. „Mensen hoeven er vaak geen tweede keer heen”, vertelt Van Ommen van Sudtours. „We horen klachten over het gedrag van Russische toeristen.” De woordvoerster van Thomas Cook denkt dat het te maken heeft met de vogelgriep en het negatieve imago van het land. „Dichterbij wordt sowieso populairder. Verre bestemmingen zijn niet meer zo bijzonder.” De reizen naar Turkije blijven dit jaar liggen. Wie een goedkope last minute zoekt, weet dus waar hij naar toe kan.

Ook een last minute boeken? De vliegreizen vanaf Schiphol zijn te vinden via de site www.schiphollastminute.nl Of kijk op de sites van reisbureaus.