Eigentijdse zomerhit

In 1966 bracht Sergio Mendes de cover ‘Mas Que Nada’ uit. Deze zomer heeft hij het nummer met hulp van The Black Eyed Peas opnieuw gecoverd. Net als in 1966 is ook deze, meer eigentijdse versie, een hit geworden.

De Latijns-Amerikaanse voetballers mogen dan weinig hebben gepresteerd op het wereldkampioenschap, in de Nederlandse Top 40 hebben Latijns-Amerikaanse zangers uitzonderlijk veel tophits. Zo staat de Colombiaan Juanes met ‘La Camisa Negra’ na 22 weken in de Top 40 nu op nummer 9. En Shakira, ook uit Colombia, heeft met ‘Hips Don't Lie’ al 16 weken een Top 40-hit. Deze week staat het op nummer 7.

Latijns Amerika is zelfs zozeer in de mode dat ook artiesten zonder Latijns-Amerikaanse wortels zich tooien met namen die de indruk wekken dat ze uit Zuid- of Midden-Amerika komen. Zo heeft het Nederlandse duo, dat schuil gaat achter de naam Guillermo & Tropical Danny, nu een Top 10-hit. Ook in de Top 10, op nummer 6, staat ‘He’s A Pirate’ van Pirates of the Carribean.

Maar het nummer, dat hard op weg is de zomerhit van 2006 te worden, is wel van een echte Zuid-Amerikaan: ‘Mas Que Nada’ (Nooit meer) van de Braziliaan Sergio Mendes. De zomerhit van 2006, deze week op nummer 1, is een geval van ‘zelfbecovering’: Sergio Mendes nam het nummer al eens op in 1966 met zijn groep Brasil 66 en haalde er toen een wereldhit mee. Of eigenlijk gaat het hier om een cover van een cover, want het origineel is niet van Mendes, maar van een andere Braziliaan, Jorge Ben, die het nummer al in 1963 uitbracht.

‘Mas Que Nada’ is zo’n nummer dat in het collectieve wereldgeheugen zit en dat iedereen kan meeneurieën. Toch zijn er sinds 1966 niet zo heel veel covers van gemaakt. Lawrence Welk nam het op, ook in 1966, Warren Kime & His Brass Impact Orchestra en Dick Hyman deden het een jaar later en in 1970 bracht Ella Fitzgerald haar versie ervan uit. Hierna duurde het 26 jaar voor er met de uitvoering van Adriena Bartosova weer een cover kwam.

Nog tien jaar later deed Sergio Mendes het dus zelf maar weer eens: hij nam het nummer opnieuw op voor zijn cd Timeless. De titel Tijdloos ligt voor de hand voor een cd vol oude nummers, maar geeft in ieder geval ‘Mas Que Nada’ ook iets vreemds. Als tijdloze muziek echt bestaat, dan hoeft die natuurlijk niet opnieuw te worden opgenomen, maar slechts opnieuw te worden uitgebracht. Maar om ‘Mas Que Nada’ en de andere nummers op Timeless tijdloos te maken, dook Sergio Mendes toch de studio weer in met producer Will.i.am, een van de leden van The Black Eyed Peas, de Amerikaanse rapgroep met een uitstekend oor voor hergebruik van aanstekelijke nummers uit de popgeschiedenis.

Deze samenwerking met de Amerikaanse rappers is overigens bijzonder. Gewoonlijk neemt een hiphopgroep een sample uit een oud nummer, bewerkt deze in meer of mindere mate met behulp van de computer en gebruikt het geheel elektronisch vervaardigde muziekje ten slotte als begeleiding van hun raps. Maar voor ‘Mas Que Nada’ 2006 speelde Mendes het oude nummer helemaal opnieuw in. Het resultaat is een versie die niet heel veel afwijkt van het origineel en vooral wat pittiger en sneller klinkt. De belangrijkste verandering is dat de leden van The Black Eyed Peas rappende bijdragen leveren en Fergie, de vrouwelijke Black Eyed Pea, enkel noten lalalaat.

Natuurlijk is de samenwerking met The Black Eyed Peas bedoeld om het oude ‘Mas Que Nada’ in een eigentijds jasje te steken. Maar dit zorgt er juist voor dat de nieuwe ‘Mas Que Nada’ helemaal niet tijdloos is. Als we over twintig jaar ‘Mas Que Nada’ van Sergio Mendes featuring The Black Eyed Peas horen, zullen we, als we nog een goed geheugen hebben, denken: „Hoor, de zomerhit van 2006. Ja, zo deden ze dat toen, hè, met rappen en zo.”