Bellen via internet wint snel terrein

Telecombedrijf KPN verliest steeds sneller traditionele telefoonabonnees door de opkomst van internetbellen. Deels stappen zij over naar de kabel, deels naar het eigen aanbod voor internettelefonie.

Dat werd vanochtend bekend bij de presentatie van KPN’s halfjaarcijfers. In het tweede kwartaal verloor het bedrijf 253.000 traditionele telefoonaansluitingen. Er kwamen 83.000 nieuwe abonnees voor internettelefonie bij. Volgens cijfers van KPN belt nu 17 procent van de huishoudens met een breedbandaansluiting via internet. In het vorige kwartaal was dat nog 13 procent en een jaar geleden 4 procent. In reactie steeg de koers van KPN vanochtend met 5,7 procent tot 9,40 euro.

De omzet uit nieuwe diensten over het vaste net – zoals breedbandinternet, internetbellen of televisie – was nog niet groot genoeg om het verlies aan traditionele telefoonabonnees te compenseren. De omzet uit het vaste net daalde met 4,6 procent tot 1,65 miljard euro. Het verlies aan lucratieve traditionele telefonieabonnees had ook zijn weerslag op de winstcijfers. De bedrijfsresultaten van de consumenten- en zakelijke divisie van het vaste net daalden fors.

De totale omzet steeg tot 2,98 miljard euro, 1 procent hoger dan in het tweede kwartaal van 2005. Het bedrijfsresultaat steeg van 556 miljoen euro tot 670 miljoen, een stijging van ruim 20 procent.

De cijfers zijn voor een groot deel te danken aan de prestaties van het Duitse dochterbedrijf E-plus. Het mobieletelefoniebedrijf had voor het eerst sinds zomer 2004 een positief bedrijfsresultaat van 101 miljoen euro, volgens KPN-topman Ad Scheepbouwer een „spectaculaire stijging”. In mei vorig jaar had KPN een nieuwe strategie aangekondigd in Duitsland. Meerdere merken, meer winkels en minder toestelsubsidies moesten de resultaten van E-plus opstuwen. Scheepbouwer: „E-plus heeft volledig beantwoord aan de doelstellingen.” Sinds de nieuwe strategie zijn de inkomsten uit telefoontikken in Duitsland met 10 procent gestegen. De kosten om een klant binnen te halen zijn scherp gedaald.

Ook in Nederland presteerde de divisie mobiele telefonie goed. Het bedrijf groeide het afgelopen kwartaal sneller dan de mobieletelefoniemarkt in zijn geheel. De winstmarge is weer op peil, ondanks de overname van Telfort, die lagere marges hanteerde.

KPN maakte ook bekend dat de huidige topman van Unilever Mexico, Baptiest Coopmans, in de raad van bestuur verantwoordelijk wordt voor de consumentenmarkt. Het is de derde benoeming in de raad van bestuur sinds juni.

Vaste telefoonverbinding verliest snel terrein