Fout in romp van Airbus A380

Airbus heeft vandaag erkend dat er meer problemen zijn bij de productie van de superjumbo A380. Nadat eerder al moeilijkheden bij de bekabeling aan het licht kwamen, waardoor de aflevering van de toestellen onverwacht vertraging oploopt, zijn nu ook gebreken bij de romp gebleken.

Het gaat om de zogenoemde sectie 19, aan de achterkant van de romp, een kunststofdeel dat in een Airbusfabriek in Spanje wordt vervaardigd. Volgens het Duitse weekblad Der Spiegel, dat citeert uit interne bedrijfsdocumenten, kwam Airbus er begin dit jaar achter dat de sectie niet sterk genoeg was en werd besloten tot een versterking. Een woordvoerder van Airbus gaf vanmorgen het bestaan van de documenten toe, maar verzekerde dat het om „een kleinigheid” gaat die inmiddels is opgelost. „Het is niet abnormaal om er tijdens de ontwikkelingsfase van een nieuw toestel achter te komen dat bepaalde delen versterking nodig hebben”, aldus de woordvoerder. Over de extra kosten van de verandering aan de romp wil Airbus geen mededelingen doen.

Een versterking van de romp betekent ook dat de A380 weer zwaarder is geworden en dat terwijl het toestel al last had van ‘overgewicht’ ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp. Het dubbeldeksvliegtuig, met plaats voor minimaal 555 passagiers, wordt door Airbus gepresenteerd als energiezuinig; met de hoge brandstofprijzen is dat voor veel luchtvaartmaatschappijen een doorslaggevende factor. Maar een gewichtstoename betekent weer extra brandstofverbruik. Airbus heeft tot nu toe orders gekregen voor 150 A380’s.

De concurrent van Airbus, het Amerikaanse Boeing, kampt overigens bij de productie van zijn nieuwe toestel, de 787 Dreamliner, ook met het gewicht. Boeing topman Jim McNerney gaf vorige week toe dat de 787 nog 2 tot 3 procent te zwaar is. De 787 Dreamliner behoort tot een ander marktsegment dan de A380; het toestel heeft 250-300 stoelen. Airbus heeft een vergelijkbaar nieuw vliegtuig op de tekentafel, de A350, maar is daarbij op fundamentele ontwerpfouten gestuit. Vorige week maakte Airbus bekend het concept van de A350 geheel te zullen aanpassen.

Van de Boeing 787 Dreamliner zijn tot nu toe 360 besteld; Airbus kreeg een kleine honderd orders binnen voor de A350.