Wasbeer RJ kan geen wasbeers

Bruce Willis is zeker geen milieu-activist, en toch speelt hij in idealistische films.

„Het zijn films die hun punt maken door hun onderwerp te ondermijnen.”

Bruce Willis tijdens de persconferentie in het Amstel Hotel in Amsterdam. Foto WFA WFA38:BRUCE WILLIS IN AMSTERDAM:AMSTERDAM;26JUN2006- De Amerikaanse acteur Bruce Willis is voor even in Nederland om zijn nieuwste film Over the Hedge te promoten. Willis heeft zijn stem verleend aan een van de tekenfilmfiguurtjes uit de animatiefilm. Op de foto: Bruce Willis tijdens de persconferentie in het Amstel Hotel vanmiddag. WFA/ls/str/MICHEL UTRECHT WFA
Bruce Willis tijdens de persconferentie in het Amstel Hotel in Amsterdam. Foto WFA WFA38:BRUCE WILLIS IN AMSTERDAM:AMSTERDAM;26JUN2006- De Amerikaanse acteur Bruce Willis is voor even in Nederland om zijn nieuwste film Over the Hedge te promoten. Willis heeft zijn stem verleend aan een van de tekenfilmfiguurtjes uit de animatiefilm. Op de foto: Bruce Willis tijdens de persconferentie in het Amstel Hotel vanmiddag. WFA/ls/str/MICHEL UTRECHT WFA WFA

Het moet het raarste telefoontje uit zijn carrière zijn geweest: „Ha Bruce, wil je een wasbeer spelen?” Maar Bruce Willis zei meteen ja, herinnert producent en Dreamworks-baas Jeffrey Katzenberg zich. Zijn equipe is in Amsterdam in het Amsterdamse Amstel Hotel neergestreken voor de première van de nieuwste film uit zijn animatiestudio: Over the Hedge. Willis: „Ik heb ter voorbereiding drie maanden tussen de wasberen doorgebracht. Maar na drie maanden kwam ik erachter dat ik nog steeds geen wasbeers sprak, en ontdekte ik dat de vraag is: kunnen mensen denken als dieren? Als dieren al denken.”

Over the Hedge is een moderne fabel over mensen en dieren, hamsteraars, SUV’s en vooral over fastfood. Wasbeer RJ kan er in de film niet genoeg van krijgen: chips, snacks, nacho’s, koekjes, energiedrankjes. Tijdens de persconferentie laat Bruce Willis de blikjes Pepsi en de flesjes Cola light, met afgeplakt etiket, die voor hem klaar staan, ongeopend. Hij drinkt mineraalwater en er wordt een parelhoentje onder een zilveren stolp binnengereden. De Die Hard-ster, die in zijn films het liefste de wereld redt van natuurrampen of enge terroristen, zal zich in het echte leven niet plotseling bekeren tot milieu-activist. „Het is toeval dat mijn twee laatste films, Over the Hedge en Fastfood Nation van Richard Linklater, nu net allebei over de consumptiemaatschappij gaan. In Hollywood denken we nog steeds dat films worden gemaakt om te entertainen en documentaires om je iets te leren.”

Over the Hedge-regisseur Karey Kirkpatrick vult aan: „Het enige dat we met onze film wilden, was iets op de markt zetten dat nog ontbreekt, namelijk een grappige film voor alle leeftijden. De impliciete boodschap is mooi meegenomen. Wat mij in het oorspronkelijke stripverhaal van Michael Fry en Rupert Gregson-Williams aansprak was de lachspiegel die zij ons voorhouden. In onze optiek zitten de dieren in onze achtertuin.” Willis interrumpeert: „En zijn ze bedoeld om op te jagen, te vangen, te slachten, te villen, te eten, als kleding te dragen.” Kirkpatrick vervolgt: „Maar misschien zitten wij wel in hun achtertuin. Zij waren er per slot van rekening eerst.”

Van alle studio’s maakt Dreamworks tegenwoordig de meest subversieve films , denkt Willis: „Ze steken de draak met de mens, met onszelf, met het genre van de animatiefilm en het menselijke verlangen om in sprookjes te geloven. Ze zetten de wereld op z’n kop en nemen iedereen die zichzelf te serieus neemt in de maling. Het zijn films die hun punt maken door hun onderwerp te ondermijnen. Daarom houd ik ook het meeste van de komedie als filmgenre. Omdat het zo verrot moeilijk is om te maken.”

Het inspreken van een stem voor een animatiefilm verschilde nogal van zijn gewone werk als acteur. Willis: „Het was een volkomen onorthodoxe productieperiode vergeleken met live action. We hebben er met tussenpozen achttien maanden aan gewerkt. Het is niet alleen het inspreken van ruim drie honderd regels tekst, maar de animatoren creëren het karakter ook rondom jouw mimiek, dus dat gaat voortdurend heen en weer. Ik heb tussendoor vijf andere films gedraaid, waaronder 16 Blocks die nu in de Nederlandse bioscopen te zien is. Elke keer moest ik mijn stem weer terugvinden, want de stem van de aan lager wal geraakte politieman uit 16 Blocks klonk veel te sinister voor een wasbeer.”

Bij Dreamworks spreken de stemacteurs hun teksten zonder tegenspelers en rekwisieten in. Willis: „Dus daar sta je dan in je eentje in een donkere geluidsstudio grappig te wezen. Als je gezicht niet in beeld is, durf je meer: meer spelen, meer gein maken.”

Uiteindelijk probeer je de dingen op een manier te zeggen die jou zelf aan het lachen zou maken. Ik houd van misverstanden en van practical jokes, en van de tv-serie Seinfeld, dus daar dacht ik aan. De grappigste zinnen floepten er gewoon uit, improviserenderwijs. Mijn favoriet is als ik in een hoop herrie tegen Hammy de eekhoorn zoiets zeg als: ‘Walk off the chicks dicks scars’. Maar dat was zomaar een bijzinnetje zonder betekenis, met woorden die vooral spannend klonken. Je kunt het in de film waarschijnlijk niet eens terughoren.”

Over the Hedge is vanaf volgende week in de Nederlandse bioscopen.