‘Geen avondje voetbal meer’

Rotterdam, 26 juni. - Uitgerekend in het weekeinde dat 8,2 miljoen mensen naar de wedstrijd Nederland-Portugal keken, stelde de Werkgroep Andere Publieke Omroep (APO) voor om al het voetbal zo snel mogelijk van de publieke netten te halen: na de Eredivisie gaan ook de Champions League en WK-wedstrijden naar commerciële partijen. De voetbalrechten zijn te duur, vindt de APO. In 2004 rekende de werkgroep al voor hoe het publieke bestel zonder reclame kan blijven bestaan. Met twee in plaats van drie tv-zenders en met slechts drie radiozenders. Waarom zou er na twee jaar nu wel naar de APO geluisterd worden? Volgens initiatiefnemer Antonie Dake wordt er in Den Haag nu hardop gepraat over een reclamevrije omroep. „Zo’n proces kost tijd.”

Met een brief aan staatssecretaris Medy van der Laan (Media, D66) probeert Dake zijn plan opnieuw aan te zwengelen. „De publieke tv is een bedrijf dat om moet. Niet proberen te concurreren met marktpartijen als het gaat om sportlicenties of reclame.” Een goed bekeken wedstrijd als die van gisteravond doet daar niets aan af, aldus Dake: „Sport als nieuwsitem blijft bestaan, maar als avondvullend programma moet het geëlimineerd worden.”

Er gaat wel extra geld naar een aparte internetpijler van de publieke omroep, wil de APO. De veranderingen kunnen in 2007 al beginnen, volgens Dake. „Zo’n klus is het ook weer niet. Er zijn grotere bedrijven overstag gegaan in minder tijd.”