1.400 mensen moeten 1.500 meter omrijden

Waar winden stedelingen zich over op? In Rotterdam gaat maandag voor vier jaar de fietstunnel onder het Centraal Station dicht.

De fietstunnel van station Rotterdam Centraal, die de Provenierswijk verbindt met het centrum. Foto NRC Handelsblad, Rien Zilvold rotterdam fietstunnel centraal station foto rien zilvold
De fietstunnel van station Rotterdam Centraal, die de Provenierswijk verbindt met het centrum. Foto NRC Handelsblad, Rien Zilvold rotterdam fietstunnel centraal station foto rien zilvold Zilvold, Rien

De fietstunnel van het CS wordt gesloten en daar is niet iedereen gelukkig mee. „Gaat-ie dicht?” vraagt Peter van Oppen. „Handig!” Maar niet heus. De man loopt met zijn fiets aan de hand door de Provenierstunnel onder het Rotterdamse Centraal Station. Hij heeft een lekke band. VanOppen fietst bij goed weer vanuit zijn woonplaats Zoetermeer naar zijn werk in Rotterdam en maakt daarbij gebruik van de tunnel,die vanaf maandag voor bijna vier jaar dicht gaat. „Met de fiets doe ik er een kwart van de tijd sneller over dan met het openbaar vervoer.”

De tijdwinst zal deels teniet worden gedaan, als hij anderhalve kilometer moet omrijden naar tunnels in de omgeving: de Statentunnel of de tunnel aan de Schiekade. Lastig is de sluiting vooral voor Rotterdammers die vlak bij het station wonen en aan de andere kant van het spoor bezigheden hebben. Ook de Fietsersbond is ontstemd. Fietsers zijn gevoelig voor omrijden, zegt secretaris Wilco van Erven van de afdeling Rotterdamse regio. „Als mensen moeten omrijden, pakken ze al snel liever de auto.”

De fietstunnel moet dicht om de bouw van het nieuwe station mogelijk te maken. Tijdens de verbouwing zal de fietstunnel dienen als passage voor reizigers, omdat de bestaande voetgangerspassage wordt verbreed en verdiept. „Het station wordt groter, lichter en overzichtelijker”, belooft de projectorganisatie. De verbouwing is een project van de gemeente Rotterdam, twee ministeries, NS, ProRail en stadsregio.

De bouwers hebben berekend dat er dagelijks veertienhonderd fietsers van de Provenierstunnel gebruik maken. Een „relatief kleine groep”, zegt een woordvoerder. Er is gekeken naar mogelijke alternatieve routes. Zo zou je de zogenoemde posttunnel kunnen verbouwen en openstellen voor fietsers. Dat kost dan wel 1,7 miljoen euro, zegt de woordvoerder, „en het is de vraag of je voor veertienhonderd mensen zo veel gemeenschapsgeld moet uitgeven”. Bovendien zal de verbouwing pas over een jaar klaar kunnen zijn. Een tijdelijke fietsbrug over het station dan wellicht? Daarvoor zijn lange hellingbanen nodig, en daarvoor ontbreekt de ruimte. Ja, en dan is er ook nog een bagagetunnel, maar die is smal en moet in gebruik blijven voor het vervoeren van goederen.

Ondanks al deze bezwaren heeft gemeenteraadslid Arno Bonte (GroenLinks) een motie ingediend. Die is gisteren door een krappe raadsmeerderheid aangenomen. De motie roept het college op, snel een alternatieve route te maken. Omrijden is geen optie. Bonte: „In het collegeprogramma staat dat Rotterdam een fietsvriendelijker beleid wil gaan voeren en dat het gebruik van de fiets moet worden gestimuleerd. Dan moet je niet beginnen met het sluiten van een hoofdroute zoals de Provenierstunnel.”

Het liefst wil Bonte dat de posttunnel wordt verbouwd. „Ik heb er best anderhalf miljoen euro voor over om te voorkomen dat Rotterdammers voor hun werk of school dagelijks tien minuten langer moeten fietsen.”

Er zijn ook mensen die vinden dat de sluiting niet moet worden overdreven. „Je kunt wel over alles klagen”, zegt Peter Kuijper van de fietsenstalling aan de noordzijde van het station. Hij wijst naar een bord boven de ingang van het station. Daarop staat dat er tijdens de spitsuren niet met een fiets aan de hand door de reizigerspassage mag worden gewandeld. „De rest van de tijd dus wel.”

Andere fietsers zeggen de Provenierstunnel toch al nooit te gebruiken. Uit angst voor agressie. „Vooral ’s avonds vind ik het eng”, zegt bewoner Maaike Lustenhouwer. Haar huisgenote Lieke Heuvelman zegt dat er veel junks rondhangen. Liever nemen ze de de tunnel aan de Schiekade, iets verderop. Daar is het drukker, zeggen ze, „en als je iets overkomt, kun je sneller om hulp vragen”, bijvoorbeeld aan de portiers van de discotheken daar.