Ruig en brutaal

Dat zouden meer mensen moeten doen: een weekje naar Zuid-Frankrijk om in alle rust en met de best denkbare muzikanten een cd op te nemen. Bob Fosko (ex-Raggende Manne en bedenker van Gabbertje) is bepaald geen nieuwkomer op Nederlandstalig popgebied. Hij kan het zich veroorloven om naast zijn reclame- en musicalwerk (we noemen Cup-a-soup en The Blues Brothers) op ad hoc-basis muziek te maken. Hij bracht vedettes als drummer Martijn Bosman, organist Nico Brandsen en gitarist Wouter Planteijdt samen voor een werkvakantie in een Frans vakantiehuisje, waar in vier dagen een verzameling zeldzaam losse en gedurfde Nederlandstalige popsongs werd opgenomen.

De sfeer op Omgekomen In Overschot variëert van stemmige musette met accordeon tot Captain Beefheart-achtige gekte, waarbij Fosko's ruige stem en brutale teksten centraal staan. Andere Nederlandstalige vocalisten als Ali B en Paskal Jakobsen van Bløf met hun slordige taalbehandeling zouden eens een voorbeeld moeten nemen aan Fosko, die wellicht dank zij het reclamewerk over een bewonderenswaardige dictie en doeltreffendheid met woorden beschikt. Zijn zang is nooit braaf of gekunsteld, maar altijd verstaanbaar en effectief. Humor is zijn tweede natuur en funk is de samenbindende factor van zijn gelegenheidsband, die deze zomer nog eens bij elkaar komt voor optredens tijdens De Parade en Oerol.

Een soepele cover van Al Greens 'Take me to the river' (hier 'Breng me naar het water') gaat hun net zo makkelijk af als de Beefheartiaanse hakketakblues van Gamba's uit de oven, met gemak een van de meest hilarische Nederpopteksten sinds het onderschatte conceptuele meesterwerk Vet Heftig van Fosko's gabberhousepersiflage Hakkûhbar. Serieus kan het ook, in het surrealistische 'Grote glimmende auto' dat herinnert aan Hauser Orkater op zijn best of in een op muziek gezet gedicht van Lévi Weemoedt, het kaal-ritmische Achterblijvers.

De bijgeleverde dvd laat zien hoe mannen in korte broeken in een verbazingwekkend werktempo een cd uit de grond stampen die om zijn spontane vakmanschap en creatieve daadkracht tot de instant-hoogtepunten van veertig jaar Nederlandstalige popcultuur moet worden gerekend.

Fosko: Omgekomen In Overschot (Flow Records)