Kiezen tussen bh’s of WK-analyse

Televisiezenders doen er alles aan om via het WK kijkers trekken. Napraten blijkt ook aantrekkelijk. Veronica probeert de ‘echte voetbalman’ te paaien.

Erik van der Walle

Wie wil weten hoe de televisiewereld over de voetbalkijker denkt, moet de komende dagen in de rust van de wedstrijden om het wereldkampioenschap even naar Veronica overschakelen. Op die zender wordt vanaf vandaag het WK Lingerie gehouden. Schaars geklede dames nemen penalty’s. „Sinds mensenheugenis is het al bekend... mannen houden maar van twee dingen: voetbal en vrouwen”, aldus Veronica.

Ontkennen heeft natuurlijk geen zin, al is een kleine nuancering wel op zijn plaats. De (echte) wedstrijden worden de komende weken echt niet alleen bekeken door de spreekwoordelijk onderuitgezakte, chips etende en bier drinkende kerel. In elk geval zit er ook heel vaak een vrouw bij: tijdens het EK van 2004 zaten gemiddeld bij een wedstrijd 1,9 miljoen mannen van 13 jaar en ouder te kijken. Bij vrouwen lag dit aantal gemiddeld op 1,5 miljoen. Speelt Nederland, dan kijken er zelfs 3,5 miljoen vrouwen. En 3,6 miljoen mannen. „Ik denk dat ook vrouwen graag naar het WK Lingerie kijken”, zegt een woordvoerster van Veronica. „De dames dragen een keurige slip, geen string.”

Dat Veronica met de schaars geklede dames een poging doet om een graantje mee te pikken van het het voetbaltoernooi is logisch. Voetbal op televisie is zo populair dat een (commerciële) zender zich het eigenlijk niet kan veroorloven helemaal niets aan voetbal te doen, ook al heeft alleen de NOS de uitzendrechten voor alle WK-wedstrijden.

Met Jong Oranje liet Talpa vorige week al zien dat ook met een beloftenteam een miljoenenpubliek te bereiken is. SBS scoorde afgelopen week ook goed met de vriendschappelijke wedstrijden. Dat zelfs de voetbalkijker zijn grenzen kent, werd woensdagavond duidelijk. De rechtstreeks op SBS uitgezonden oefenwedstrijd Australië tegen Liechtenstein trok slechts 280.000 kijkers. Menig documentairemaker tekent ervoor, maar voor voetbal is het niets.

Sinds de komst van Villa BvD (begonnen tijdens het WK in 1998) blijkt dat niet alleen de wedstrijden zelf, maar ook napraten en vooruitblikken veel kijkers trekt. Afgaande op de eerste uitzendingen doet vooral SBS het opvallend goed. Hart van Oranje (met onder anderen Hans Kraay jr en John de Wolf) trok deze week bijna een miljoen kijkers. „Het is een goede beslissing geweest om dit programma direct achter Hart van Nederland te zetten”, zegt een woordvoerder. Dat programma trekt vaak een miljoen mensen.

Bij RTL wordt in Voetbal Insite rond de koffie een half uurtje over voetbal gesproken, bij de NOS kijkt men in Studio Sport Zomer later op de avond uitvoeriger vooruit. Gemiddeld zo’n 900.000 mensen keken er deze week naar. Heel wat minder is Villa BvD in trek. Naar dit programma, met Frits Barend, Henk van Dorp en Jan Mulder, keken amper 300.000 mensen. Bij Talpa geven ze de moed niet op. „Want als het toernooi echt begint komen we in de rust van elke avondwedstrijd met analyses, zonder reclame”, zegt een woordvoerder. Dan keren veel kijkers later wel terug, zo is de verwachting.

Een dilemma voor de echte voetbalkijker in de rust: wordt het (vooral) reclame bij de NOS, zappen naar de dames in ondergoed of toch de analyses bij Villa BvD? De zegsman van Talpa weet het antwoord al. „Misschien kijk je één keer naar het WK Lingerie, maar dan heb je het wel gezien en kies je voor de analyses, denk ik.”