Volkskrant begint met A4-krant in de middag

De Volkskrant, net als NRC Handelsblad eigendom van PCM Uitgevers, gaat een gratis digitale middagkrant maken die eenvoudig is te printen op A4-formaat. De extra editie bevat een overzicht van het nieuws en is vanaf vier uur ’s middags te downloaden vanaf de website van de krant.

De Volkskrant wil met de middageditie het bereik van de krant en de website vergroten en meer jonge lezers aanspreken. „Mensen tussen de twintig en veertig jaar zijn minder bereid te betalen voor een krant”, zegt hoofdredacteur Pieter Broertjes van de krant. „Met een gratis middageditie hopen we hen beter te kunnen bereiken.”

Behalve het nieuws staan in de middageditie ook een aantal artikelen uit de ochtendkrant en tips voor wat er die avond te doen is. Verder is er plek voor het weer, verkeer, de beurs en een puzzel. Als de middageditie een succes wordt, wil de Volkskrant ook met een digitale ochtend- en luncheditie komen.

De krant heeft ook haar internetsite www.vk.nl vernieuwd, de vierde versie in tien jaar tijd. Daarop staat onder meer een eigen tv-journaal met zeven videofilmpjes die gedurende de hele dag ververst worden. De nieuwe producten zijn onderdeel van de multimediale strategie van De Volkskrant. De derde krant van Nederland, na De Telegraaf en het AD, verliest lezers doordat de losse verkoop en het aantal abonnees dalen. De ‘totaal betaalde kernoplage’ daalde van 285.000 in 2004 tot 273.000 afgelopen jaar.

De krant wil dat verlies compenseren door met dezelfde redactie ook via internet, webtelevisie en radio op zoek te gaan naar nieuwe lezers. De krant gaat bijvoorbeeld ook het nieuws maken voor de radiozender Arrow, die onlangs is overgenomen door het moederconcern PCM Uitgevers. Tijdens het WK voetbal zullen de verslaggevers van de krant op de radio te horen zijn.

Ook onderzoekt de krant de mogelijkheid om een gratis ochtendkrant op tabloidformaat te maken. Die moet gaan concurreren met de gratis kranten Metro (onderdeel van een Scandinavisch mediaconcern) en Spits (onderdeel van de Telegraaf Media Groep.