‘Schipholplan niet serieus te nemen’

De tweehonderd miljoen euro die de gemeente Amsterdam wil betalen voor een belang van 29 procent van de staat in Schiphol is volgens een woordvoerder van minister Zalm (Financiën, VVD) en de regeringsfracties CDA en VVD niet serieus te nemen.

Gisteren pleitte de Amsterdamse PvdA-wethouder Lodewijk Asscher voor een onderzoek – met als basis de opbrengst van het zogenoemde superdividend – om 29 procent van de Schiphol-aandelen van het rijk te kopen. Minister Zalm wil bij de beursgang of onderhandse plaatsing van de aandelen een superdividend uitkeren van 1,2 miljard aan de aandeelhouders van Schiphol. Het rijk bezit 75,8 procent van de aandelen, Amsterdam 21,8 en Rotterdam 2,4 procent. Amsterdam int ruim 200 miljoen euro dividend en zou budgetneutraal de aandelen kunnen kopen.

„Dit bod kun je niet serieus nemen”, zegt een woordvoerder van Financiën. „Minister Zalm wil ruimte maken voor de particuliere belegger, maar als Amsterdam mee wil bieden zijn ze welkom.”

Een „goede grap”, zegt het Tweede-Kamerlid Paul de Krom (VVD). „Het is nooit de bedoeling geweest om de aandelen van de ene overheid naar de andere over te hevelen.” Amsterdam kan het geld volgens de VVD’er beter gebruiken voor projecten in de stad. „Waarom zou je met geld van de belastingbetaler een luchthaven financieren als de private markt dat ook heel goed kan?”

Zijn CDA-collega Maarten Haverkamp vindt het bedrag van 200 miljoen euro „niet serieus te nemen”. „Over de prijs moet de Tweede Kamer zich niet uitlaten”, meent D66-woordvoerder Boris van der Ham. De Tweede Kamer gaf een jaar geleden toestemming aan de verkoop van de aandelen onder voorwaarde dat de meerderheid in handen van de overheid blijft. Of die aandelen nu in handen zijn van het rijk of de gemeente Amsterdam, dat maakt het CDA en D66 niet uit.

Een „briljant idee” oordeelt PvdA-woordvoerder Diederik Samson. Hij vindt het een goed voorstel om de impasse tussen Amsterdam en het rijk over de privatisering te doorbreken. „Amsterdam verstevigt als direct belanghebbende zijn greep op de onderneming, en wetgeving en handhaving vallen onder verantwoordelijkheid van het rijk.”

Een woordvoerder van Schiphol wil niet inhoudelijk reageren.