‘Marock’ is trekker van Arabisch filmfestival

Arab Film Festival. T/m 4 juni in verschillende bioscopen in Rotterdam, 9-11 juni in Amsterdam, 15-18 juni in Den Haag, 23-25 juni in Utrecht. Info: www.arabfilmfestival.nl.

Op het Arab Film Festival dat deze week is begonnen, fungeren Paradise Now, Avenge But One of my Two Eyes en vooral de omstreden Marock van Laila Marakshi als grote trekkers. En daarachter wemelt het van de speelfilms en documentaires die je anders nooit in Nederland kunt zien. Het festival begint in Rotterdam en komt later in de maand ook naar Amsterdam, Den Haag en Utrecht.

Gisteren werd het festival in Rotterdam geopend met Autobus van de Libanees Philippe Aractingi en Downtown Girls van de Egyptische regisseur Mohammed Khan, bekend van de biopic Days of Saddat. Dit keer heeft Khan een simpeler setting gekozen dan het presidentieel paleis. In Downtown Girls spelen eenvoudige jonge werknemers uit de middenstand de hoofdrol, die elke dag naar de zaak forenzen, dromen van de toekomst en die misschien wel bij elkaar vinden. Het festival is losjes ingedeeld in twee thema’s. In de sectie ‘Perspectieven voor vrede’ worden films vertoond uit Israël en de Palestijnse gebieden die ingaan op het vredesproces tussen beide – vandaar ook Hany Abu-Assads Paradise Now

Het andere thema heet ‘De karavaan van de Europees-Arabische cinema’ en daaronder vallen films die op de een of andere manier de dialoog tussen ‘onder- en bovenkant van de MIddellandse Zee’ aan de orde stellen, dan wel bevorderen. In dit programma komen we veel films tegen van in Europa gevestigde regisseurs met wortels in de Maghreb, zoals Samir Nasr uit Duitsland met Seeds of Doubt en Zozo van Josef Fares, bekend van Jalla! Jalla!. Maar de onbetwiste publiekstrekker is ongetwijfeld Marock. In Casablanca stonden rijen voor de kassa toen deze film over de liefde van een Marokkaans meisje en een joodse jongen uitkwam, en tegelijkertijd stak een storm van protest op van orthodox islamitische zijde.