Volkswagen en GM gaan auto’s maken in Rusland

Rusland heeft gisteren een contract getekend met Volkswagen voor de bouw van een autofabriek. De regering staat bovendien op het punt om een overeenkomst met General Motors te tekenen. Buitenlandse autoproducenten willen hun productie verhogen in het land waar de groeiende middenklasse liever geen auto’s van Russische makelij koopt.

Bestuurvoorzitter Pischetsrieder van Volkswagen tekende gisteren een overeenkomst met German Gref, de Russische minister van Handel en Economische Ontwikkeling voor de bouw van een fabriek in Kaluga, ten zuidwesten van Moskou. Die moet 115.000 auto’s per jaar gaan produceren. De investering bedraagt 400 miljoen euro. In de fabriek zal begonnen worden met de bouw van de Skoda Octavia, maar later worden ook mogelijk de Volkswagen Polo, Passat and Touareg er gebouwd.

Gref zei dat Volkswagen een „cadeau voor de Russische automobilisten” in petto heeft. „VW heeft plannen om een speciaal voor de Russische markt ontwikkelde auto te maken.”

Zijn ministerie maakte ook bekend dat General Motors, in Europa vooral bekend van Opel, een autofabriek in de buurt van St. Petersburg wil openen en dat gisteravond bestuurder Carl-Peter Forster van GM zijn handtekening onder een overeenkomst daarvoor zou zetten. Maar die bijeenkomst werd later weer afgelast.

Een woordvoerder van GM bevestigde dat Forster in Moskou was, maar ontkende dat er al een overeenkomst is gesloten. Hij zei wel dat er onderhandelingen over investeringen in een nieuwe fabriek worden gevoerd, waar de Chevrolets Aveo en Lucetti gebouwd moeten gaan worden. Renault, Toyota en Kia hebben al fabrieken in Rusland (AP)