Zuiderzeelijn niet nodig, spooraanbod voldoende

Laten we hopen dat terzake van de Zuiderzeelijn onderscheid gemaakt wordt tussen verantwoorde aanlegkosten en exploitatiekosten. Een hogesnelheidslijn voor een max. snelheid van 200 km per uur wordt opnieuw bepleit en onderzocht.

Het spoorboekje biedt thans via Amsterdam en Zwolle (max 140 per uur) dagelijks 36 verbindingen aan, waarvan de helft rechtstreeks van Amsterdam Centraal en van Schiphol. Totale plaatsaanbod 12.500 plaatsen, inclusief de verbinding waarbij voor het Noorden in Amersfoort moet worden overgestapt. Gemiddelde reistijd Amsterdam en Schiphol naar Groningen en Leeuwarden 2 uur en 15 minuten (als sneltrein van Zwolle naar de eindpunten) en tweeënhalf uur als stoptrein. Van die 12.500 stoelen zijn thans ongeveer 4.000 per dag bezet tussen beginpunt Amsterdam en de eindpunten in het Noorden. Er is dus op het bestaande net nog voldoende ruimte voor meer reizigers. Wie daar de capaciteit van een naar Zwolle doorgetrokken Hanzelijn bijtelt kan maar tot één conclusie komen: Zuiderzeelijn onnodig.

    • Hans Hanenbergh Maarn