NOS Headlines: nieuws in een leuk sausje

Het NOS Journaal sluit onvoldoende aan bij de wereld van jongeren.

Maar de experimentele nieuwssite NOS Headlines trekt 5.000 bezoekers per dag.

De 22-jarige Tosca Sel haalt haar NOS-microfoon uit een zwarte tas. In een gymzaal van een Rotterdams gymnasium interviewt ze een scholier die in twaalf vakken eindexamen doet. Haar eerste paar vragen hadden ook in een item van het NOS Journaal gekund. Maar daarna vraagt ze: „Word je ook wel eens superdronken op zaterdag of ga je wel eens lekker achter de chickies aan?”

Tosca Sel werkt niet voor het NOS Journaal, maar voor de nieuwssite NOS Headlines. Op deze website, die ruim een half jaar bestaat, staan filmpjes, foto’s, radio-items en artikelen gericht op jongeren tussen de vijftien en vijfentwintig jaar. Hier vind je niet dagelijks berichten over de zoveelste aanslag in Irak of de problemen in het Midden-Oosten. NOS Headlines besteedt voornamelijk aandacht aan binnenlandse onderwerpen, zoals onderwijs, roken en drugsgebruik. Maar ook aan de ophef rond Ayaan Hirsi Ali. Maar wel op een andere manier dan in het Journaal. Het Achtuurjournaal is het best bekeken tv-programma van de publieke omroep, maar het trekt net als de meeste andere publieke programma’s relatief weinig jonge kijkers. Het aantal is de afgelopen twee jaar gedaald, zo blijkt uit cijfers van de Stichting Kijkonderzoek, terwijl het totale aantal kijkers stabiel bleef op anderhalf miljoen. „Jongeren zijn wel geïnteresseerd in bepaalde issues, maar kijken niet structureel naar het journaal”, zegt hoofdredacteur Hans Laroes van het NOS Journaal. „Ze willen niet op een vast tijdstip naar het nieuws kijken en missen de interactiviteit van internet.” In opdracht van Laroes vroeg Irene Costera Meijer, mediadeskundige bij de Universiteit van Amsterdam, 450 jongeren naar hun nieuwsconsumptie. Jongeren vinden nieuws saai, ontdekte ze. Jongeren houden van soaps; ze willen meebeleven. Jongeren willen bovendien het nieuws zien wanneer het hen uitkomt. Dat kan beter op internet.

In oktober 2005 begon de NOS daarom met de nieuwssite NOS Headlines, een experiment om nieuws te presenteren op een manier die jongeren moet aanspreken. Laroes wilde dat de site vooral niet in Hilversum gemaakt zou worden. De redactie zit daarom in Rotterdam, midden in een grote, multiculturele stad in een pand met uitzicht op de Maas. In dezelfde ruimte als radiozender FunX, die zich richt op stadsjongeren. NOS Headlines verzorgt dagelijks een krantenoverzicht in de ochtendshow van deze zender. De nieuwssite wordt gemaakt door redacteuren met een gemiddelde leeftijd van 22 jaar. Om de kosten laag te houden, drijft de website op twee ervaren eindredacteuren, één redacteur met een kortlopend contract en twaalf stagiaires, waarvan negen journalistiek werk verrichten. Elke ochtend vergadert de redactie aan een lange, felgroene tafel over welke onderwerpen het gesprek van de dag onder jongeren zijn. „Jongeren moeten het idee hebben dat het nieuws van henzelf is. Ze willen het liefst geïnformeerd worden door leeftijdsgenoten”, zegt eindredacteur Henny de Vos, die werkte bij onder meer het NOS Journaal, RTL Nieuws en het Utrechts Nieuwsblad. „Jongeren moet je serieus nemen, maar ook weer niet té serieus. Zware onderwerpen brengen we daarom op een luchtigere manier.”

Het levert filmpjes op die je inderdaad niet snel in het NOS Journaal zult zien. Zo bracht Tosca een doosje met plastic kijkcijfers naar de hoofdredacteur van NSE Nieuws van de nieuwe tv-zender Talpa, toen bekend was dat het programma ging stoppen. In het filmpje vertelt ze hoe het mislukte om een ‘quootje’ te halen bij Beau van Erven Dorens. „Hij zei dat ik een lijkenpikker was en de pezen van het lijk wilde halen.” De ludieke Headlines-aanpak wordt volgens Tosca ook niet altijd gewaardeerd door NOS-redacteuren in Hilversum. „We krijgen bijna dagelijks een telefoontje uit Hilversum. Stelletje azijnpissers, denk ik dan. We gooien het nieuws gewoon in een leuk sausje.”

NOS Headlines trekt gemiddeld vijfduizend bezoekers per dag en kost zo’n 300.000 euro. Na een jaar wil Laroes bekijken hoe het experiment er voor staat. Om de kwaliteit te verbeteren wil hij meer ondersteuning komt van ervaren verslaggevers en eindredacteuren uit Hilversum. Hij is bijvoorbeeld niet tevreden over de interactiviteit en het aantal bezoekers. „Het belangrijkste doel is dat er meer contact komt met de doelgroep.”

lees het boek van Irene Costera Meijer: De Toekomst van het nieuws of Kijk naar: www.nosheadlines.nl