Edah verdwijnt, winkel blijft Nederlands

Het Belgische Colruyt heeft naast de Edah-winkels gegrepen en ook de Duitse discounters Aldi en Lidl hebben hun invloed in Nederland nog niet kunnen vergroten. Sperwer en Sligro betalen fors om niet te klein te worden.

Daan van Lent

Eindelijk iets dat meevalt bij Laurus. Het supermarktconcern dat al jaren tegen teruglopende marktaandelen vecht, heeft zijn 223 Edah-winkels niet eens aan een grote buitenlandse partij hoeven te verkopen om er een hoog bedrag voor te ontvangen.

De 221 miljoen euro die Sperwer en Sligro voor Edah willen betalen, is meer dan analisten hadden ingeschat. „Wij hadden een opbrengst van 200 miljoen verwacht, inclusief de 50 franchisezaken die nog niet zijn meeverkocht”, zegt analist Patrick Roquas van Rabo Securities. „We schatten dat ze nog eens dertig miljoen voor die winkels kunnen ontvangen.”

Buitenlandse ketens hadden het op Edah voorzien, maar de kopers die diep in de buidel tasten, zijn puur Nederlands. Sperwer, groothandel voor ongeveer 480 supermarkten van Plus en Spar, is de enige overgebleven coöperatie van supermarktondernemers waarvan alle winst naar de franchisers zélf gaat. Sligro, dat beursgenoteerd is, heeft in de afgelopen jaren naast zijn groothandelsactiviteiten voor horeca en catering, een supermarktconcern bij elkaar gekocht van circa 300 winkels met formules als Golff en Emté.

„Sligro móest wel verder gaan met dat kopen van supermarkten of anders met die activiteiten stoppen”, zegt Jan-Willem Grievink, consultant bij Cap Gemini. „Ze zijn nog te klein. Het draait bij supermarkten allemaal om kostenefficiency en dan maakt het veel uit of je met je hoofdkantoor en distributie-centra 100 of 500 supermarkten bedient.” Sperwer is volgens Grievink in de winning mood. „Het gaat erg goed met Plus. En de kleine winkels van Edah zullen heel geschikt zijn voor de Spars, die daarmee meer kunnen terugkeren in Nederland.”

De naam Edah zal na 89 jaar uit de winkelstraten verdwijnen. Sperwer en Sligro gaan alle vestigingen ombouwen naar hun eigen formules. Een deel zullen ze doorverkopen, maar hoeveel winkels is onbekend. „Aldi en Lidl zullen belangrijke gegadigden zijn”, denkt Grievink. Van met name Lidl wordt aangenomen dat het in de race was voor alle winkels, maar nu mis heeft gegrepen. Belangrijkste verliezer lijkt de in eigen land succesvolle Belgische prijsknokker Colruyt, die al jaren aangeeft de grens over te willen steken .

Er komt nog even geen nieuwe buitenlandse grootmacht op de door een prijzenoorlog geteisterde Nederlandse markt. Maar Laurus heeft nog 44 grote supermarkten van Konmar in de aanbieding waarvoor alle grote Nederlandse ketens belangstelling hebben. Vestigingspunten met een oppervlakte van 2.000 tot 5.000 vierkante meter zijn schaars.

Ook bij Konmar zouden buitenlandse supermarktketens meedingen. Zelfs Wal-Mart wordt genoemd. „Dat lijkt me de meest onwaarschijnlijke kandidaat”, zegt Grievink. „Voor de Amerikaanse supermacht is 5.000 vierkante meter al klein. En Konmar heeft slechts een paar winkels van die grootte. Tenzij Wal-Mart Nederland als Duitse provincie ziet, zie ik ze niet komen. In Duitsland lukt het ze ook al niet om succesvol te zijn.”

Laurus sprak met de banken af 170 miljoen euro van de opbrengst van de verkoop van Edah en Konmar te gebruiken om de schuldenlast terug te brengen naar 200 miljoen euro. De rest gaat naar Super de Boer, de enige supermarktformule waar Laurus mee doorgaat. „Daar kunnen ze ook een hoog bedrag voor krijgen”, verwacht Roquas van Rabo. „Met de geruchten dat Jumbo en Wal-Mart Konmar zullen kopen, terwijl bekend is dat Albert Heijn belangstelling heeft, zal de prijs van Konmar ook zijn opgedreven.”

    • Daan van Lent