Zomerse schutkleuren

Opvallend: de camouflagetrend is terug, zien Lukas Keijser en Jørgen Krielen (foto's)

IEDEREEN GECAMOUFLEERD: Humera, Wu Tthiphan en Shamiro vallen nauwelijks op in het straatbeeld met hun legerschutkleuren © Jorgen Krielen/Amsterdam/11-05-2006/ Mode op straat: Camouflage Krielen, Jørgen

Wie onlangs door de stad wandelde, kan het niet zijn ontgaan: het lijkt er wel oorlog. Legergroen is zo'n populaire modekleur, dat sommige mensen er van top tot teen in zijn gekleed. Veel broeken die zowel mannen als vrouwen dragen zijn een kopie van de vormeloze broeken die worden gedragen door soldaten. De militaire pet zie je tot in het clubcircuit. En kleren in camouflagestof zijn dusdanig in de mode, dat ze jong en oud, modisch en niet-modebewust aanspreken. Alweer.

Normaal gesproken duurt het even voordat een kledingtrend weer terugkeert. We hebben twintig jaar moeten wachten op de revival van de legging, die nu weer wordt gedragen. Dierenprints komen om de vijf, zes jaar weer terug. Maar 'army', zoals de legerstijl wordt genoemd, was een jaar of twee geleden nog heel populair. Waarom nu al een revival?

Niet iedereen heeft daar een verklaring voor. Wout (18) kocht zijn wijde armybroek bij Bendorff, omdat hij deze gewoon mooi vond. Wu Tthiphan (28) vindt zijn blauwe camouflageshirt van de markt zelfs al een beetje ouderwets. Maar Humera (44) die een strakgesneden driekwart broek draagt in camouflagestof, van het merk Pepe Jeans en met een felroze print op achterop, noemt verschillende mogelijke redenen. 'Het past goed bij de kleur van deze zomer, groen', zegt ze. Daarbij: 'Zoiets als dierenprints spreekt alleen een bepaalde doelgroep aan. Camouflage en army zijn voor zowel punkers als clubbers, skaters en vele anderen.' En, ook niet onbelangrijk: 'Je kunt deze kleren drie dagen dragen en je ziet nog geen vuil.'

Shamiro heeft een tas in camouflageprint van de dumpwinkel, een vest met camouflagemouwen van hiphopkledingwinkel Brittain, en een soldatenadresplaatje om zijn nek (met old skool computermerk Atari erop in plaats van zijn persoonlijke gegevens). 'Ik draag ook kleren van mijn vader die dertig jaar in het leger heeft gewerkt', vertelt hij. Hij denkt dat trends ontstaan door wat de media laat zien, en dat mode-ontwerpers daar ook door worden beïnvloed. 'De oorlog is veel in beeld, dat weerspiegelt zich op straat.'