Vruchtbare verheffing

Wat je van de Bhagwan ook mag zeggen, gevoel voor marketing had die handige goeroe wel. In zijn hoogtijdagen wandelden zijn aanhangers keurig door het straatbeeld met opvallende, doch zeer draagbare oranjerode outfits, en een portret van hun geestelijk leidsman in een houten hanger, een 'mala'. Dan weten we meteen in welke traditie Marco Borsato staat, als hij zijn fans oproept om bij zijn reeks concerten, komend najaar in het Arnhemse Gelredome, in het rood te komen.

BOMBAST: Marco Borsato vraagt of we in het rood naar zijn concerten in het Gelredome komen Foto Hollandse Hoogte Nederland, Rotterdam. 10 April 2004 T-Mobile presenteren TMF Awards in Ahoy in Rotterdam Marco Borsato Foto:Bas Beentjes/Hollandse Hoogte Hollandse Hoogte

Het nummer 'Rood' zelf is een geval van bombast zoals we dat zelfs van Borsato nog niet vaak gehoord hebben. Flarden 'Music', 'Bohemian Rhapsody' en Tiësto-achtige trance knokken om een plekje in een zwaar episch opgebouwd nummer, dat geschreven lijkt te zijn met de Top Tig Aller Tijden in het achterhoofd. De clip weerspiegelt die hoge inzet: we kijken vanuit een laag perspectief op naar onze Marco, die temidden van een leger strijkers zijn lied lipt. Een van de cellistes heeft een hip dreadlock-kapsel, wat dat ook moge zeggen. Veelbetekenender is de imposante ruimte waarin een en ander zich afspeelt. Wat voor gebouw dat is, blijkt als er een paar keer een kerkorgel in beeld komt.

De parallellen tussen goeroes, vooral diegenen die niet vies zijn van verheffing middels de vereniging van het vlees, en popartiesten liggen voor de hand. Zou er niet een spirituele, zoekende kant zitten in de verering van zulke beroemdheden, of is die observatie eigenlijk te banaal voor woorden? Niet voor een leuke videoclip, want ook Robbie Williams springt op die trein in het filmpje bij van 'Sin Sin Sin'. Met veel plezier neemt hij de rol van goeroe op zich, in twee gedaantes maar liefst: als langharig en bebaard type en als zijn kortgeknipte zelf. De Rolls-Royce en de mala's doen vermoeden dat onze vriend Bhagwan het rolmodel was, maar rood is niet de overheersende kleur.

Afgewisseld met fragmenten Guru Channel en psychedelisch aandoende, verdraaide beelden zien we Williams op een luxe landgoed spiritueel te keer gaan. Zijn bekeerlingen zijn zonder uitzondering mooie, jonge vrouwen, en zichtbaar zwanger. Zo vruchtbaar kan een rotsvast geloof dus zijn. En wie de vader dan wel mag wezen? Williams wil in al zijn olijkheid best suggereren dat hij, hij en hij alleen de dames heeft bezwangerd. Want, zal hij in navolging van menige spiritueel leidsman wel denken: als mijn vrouwelijke volgelingen zich willen verheffen, dan ik ook, of in ieder geval een deel van mij.

    • Jacob Haagsma