Trein tussen Korea's rijdt niet

Noord-Korea heeft op het laatste moment een proefrit over twee spoorlijnen afgelast waarmee de verbinding tussen de beide Korea's zou worden hersteld. Begin deze week werden nog de draaiboeken uitgewisseld voor de ceremoniële opening die gisteren zou worden gehouden op stations aan de oost- en westkust van het schiereiland. Hiermee zouden voor het eerst sinds het einde van de Koreaanse oorlog 53 jaar geleden weer treinen over de baanvakken rollen.

De reparatie van de verbroken treinverbinding was een van de weinige tastbare resultaten van de historische topontmoeting tussen de voormalige Zuid-Koreaanse president Kim Dae-jung en de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-il in 2000.

'Gebrek aan veiligheidsgaranties' en 'de instabiele situatie in Zuid-Korea' werden als officiële reden aangedragen, maar in werkelijkheid staat het Noord-Koreaanse leger op de rem. Op dit moment passeren aan de westkust dagelijks vijfhonderd Zuid-Koreanen de zwaar bewapende grens voor hun werk op het door Seoel gefinancieerde industrieterrein Kaesong. En aan de oostkust gaan per dag twee keer zoveel bussen richting noorden naar een door Zuid-Koreanen geleid toeristenoord bij de berg Kumsang. De treinverbinding zou dit grensverkeer bevorderen, maar het Noord-Koreaanse leger wil blijkbaar niet nog meer pottenkijkers.

Er leek juist enige beweging te komen in het zogeheten zeslandenoverleg over de nucleaire ontwapening van Noord-Korea. De Chinese voorzitter van dat overleg was onlangs in Pyongyang en volgende week reist de Noord-Koreaanse minister van Buitenlandse Zaken naar Peking. In Washington staat Noord-Korea weer op de agenda en vorige week werd er zelfs gewag gemaakt van een vredesverdrag met het land. De Zuid-Koreaanse ex-president Kim Dae-jung zal volgende maand voor de tweede keer Noord-Korea bezoeken. Hij heeft wil de grens per spoor slechten, maar de vraag is of zijn trein op tijd zal rijden.