Caritas

Aan welk goed doel geeft iemand en waarom? Deze week José Boesten (47), mede-oprichter en directeur van reclamebureau Tomeloos

José Boesten (Foto Evelyne Jacq) Europa, Nederland, Abcoude, 26-05-2006 'Tomeloos', marketing communicatie bureau, onderdeel van de Cocktail Communication Group. Jose Boesten, managing directeur reclamebureau Tomeloos Foto Evelyne Jacq Jacq, Evelyne

'Als commercieel bedrijf kun je besluiten om geld over te maken naar een goed doel. Heel goed, maar wel een beetje makkelijk. We kunnen veel meer doen en betekenen als we onze mensen, onze expertise en ons netwerk inzetten. Dat levert bovendien meer lol op en vergroot het de betrokkenheid van de medewerkers.

'Ons bureau bestaat nu vijf jaar, en elk jaar ondersteunen we één of twee goede doelen. Zo hebben we in 2004 de Kindertelefoon geholpen. Die bestond toen 25 jaar. We hebben als reclamebureau onder kinderen een ontwerpwedstrijd voor een abri-campagne georganiseerd, waarbij werd benadrukt dat de Kindertelefoon er niet alleen is voor de echt grote problemen als bijvoorbeeld kindermishandeling, maar ook voor kleine dingen als verliefdheid en pesten.

'Dit jaar steunen we het Emma Kinderziekenhuis in Amsterdam. Tijdens de huishoudbeurs in de Rai, en daarna de Negen-maanden-beurs hadden we een eigen stand. Daar hebben we geld ingezameld en een sms-wedstrijd georganiseerd, met als hoofdprijs een Mercedes. Die is goed terecht gekomen, want de winnares bleek een moeder van een ex-patiëntje van het Emma Kinderziekenhuis te zijn. Die wedstrijd heeft enkele tienduizenden euro's opgeleverd. Nu zijn we bezig om bedrijven een ziekenhuisbed te laten sponsoren, om vaste donateurs te werven en om mensen het Emma in hun testament te laten opnemen.

'Ik schat dat we gemiddeld één werkdag per twee weken zo aan het goede doel besteden, zonder een factuur te sturen. Zo is onze inzet voor liefdadigheid niet afhankelijk van de omzet- en winstontwikkeling van het bedrijf. Als het slecht met ons gaat, hoeven we het niet te laten. Het is nog niet voorgekomen, maar in het hypothetische geval dat we een magerder jaar draaien, zie ik het positief in: dan hebben we juist méér tijd vrij om aan onze goede doelen te besteden.'

Philip de Witt WijnenPhilip de Witt Wijnen

    • Philip de Witt Wijnen