Weekboek 21

Arie Storm maakt biografie over Kellendonk

Schrijver en neerlandicus Arie Storm is van plan een biografie te maken over Frans Kellendonk (1951-1990). De beoogde uitgever is Athenaeum – Polak & Van Gennep, dat dit voorjaar de rechten op het werk van de auteur van Mystiek lichaam overnam van Meulenhoff. Dat bericht was voor Storm aanleiding om contact op te nemen met die uitgeverij: „Ik ben zelf in 1988 afgestudeerd op het werk van Kellendonk en heb het sindsdien allemaal ‘bijgehouden’.”

Athenaeum – Polak & Van Gennep is enthousiast over het plan van Storm en heeft de stichting die de nalatenschap van Kellendonk beheerd inmiddels gevraagd naar de mogelijkheden van de aspirant-biograaf om inzage te krijgen in die nalatenschap. Uitgever Mark Pieters verwacht daarover binnen enkele weken uitsluitsel. Definitieve afspraken zijn er nog niet gemaakt.

Storm is hoe dan ook van plan een boek over Kellendonk te schrijven. Hij ziet het werk van de Engelse biograaf en schrijver Peter Ackroyd (Shakespeare) als voorbeeld. „Ik zal niet alle mensen die Kellendonk ooit heeft gesproken, thuis opzoeken, maar ik wil wel naar de plaatsen toe waar hij is geweest.” Hij wil niet alleen een beeld geven van de schrijver, maar ook van de tijd waarin die leefde. „Zijn belangrijkste werk maakte hij in de jaren tachtig, dat is de tijd waarin ik zelf ben opgegroeid; zo gaat het ook een beetje om mijn eigen verleden.”

Storm heeft Kellendonk nooit gesproken: „Ik ben wel eens bij een lezing van hem geweest en ik heb hem ooit gezien bij de AKO op het Centraal Station in Amsterdam. Daar kocht hij een boek van Saul Bellow. Ik was veel te verlegen om hem aan te spreken, natuurlijk. Maar ik ben wel meteen Bellow gaan lezen.”

Standbeeld in Macedonië voor A. den Doolaard

De Nederlandse schrijver A. den Doolaard krijgt een standbeeld in de Macedonische stad Ohrid. Bovendien zal er ter plaatse een plein naar hem worden vernoemd. Het standbeeld zal op 29 mei worden onthuld in aanwezigheid van Den Doolaards dochters, klein- en achterkleinkinderen.

A. den Doolaard (pseudoniem van Cornelis Spoelstra (1901-1994) bracht een groot deel van zijn leven op de Balkan door; boeken als De herberg met het hoefijzer en De bruiloft der zeven zigeuners spelen in de regio. Dat laatste boek speelt in Ohrid: ‘Overigens is het de moeite waard uit Parijs naar de Balkan te komen, enkel om Ohrid te zien. Wat een prachtige ligging tegen die steile heuvel op! En in het stadje, wat een verrukkelijke mengeling van gebruiken en eeuwen...’

Dat miste zijn uitwerking niet. Met de publicatie van de roman in 1939 ontstond in Nederland een buitengewone belangstelling voor Ohrid, wat resulteerde in tienduizenden bezoekende Nederlanders per jaar. Hoofdpersoon is een zekere Branko Markovitsj, die volledig beantwoordt aan de karakteristieken van de Balkanmens, getuige de eerste zin van de roman: ‘Branko Markovitsj dacht dat hij niet meer aan de liefde geloofde en daarom gaf hij zich over aan de drievoudige bedwelming die hij met rinkelend geld kon kopen: drank, vrouwen, zigeunermuziek.’

De bedoeling van het eerbetoon aan de Nederlandse schrijver is mede het door de oorlogen in voormalig Joegoslavië gedupeerde toerisme een impuls te geven. De Nederlandse Kamer van Koophandel is betrokken bij de oprichting van het standbeeld. Of nog veel Nederlandse Den Doolaard- pelgrims de weg naar Macedonië zullen vinden is overigens de vraag. De bruiloft der zeven zigeuners is al jaren niet meer herdrukt.

Sterauteur Peter Carey vecht scheiding uit in boek

De Australische schrijver Peter Carey was twintig jaar gelukkig getrouwd met Alison Summers, maar het einde van hun echtverbintenis moet pijnlijk geweest zijn. Dat valt tenminste af te leiden uit Theft. A Love Story, de nieuwe roman van de tweevoudig winnaar van de Booker Prize. Daarin heeft de ex van de hoofdpersoon het zwaar te verduren, zij wordt afwisselend ‘de aanklager’ en de ‘alimentatiehoer’ genoemd.

Summers, van beroep theaterregisseur, vindt dat Carey een pr-oorlog tegen haar voert waarvan hun kinderen de dupe dreigen te worden. „Hij is een vampier”, zei ze tegen de Sydney Morning Herald.

Volgens Carey, die zich voor de rechtbank beklaagd heeft over het uitgavenpatroon van Summers, is Theft niet autobiografisch. Voor de rechtbank streden de twee eerder over de rol die Summers heeft gespeeld in Carey’s loopbaan. Volgens de auteur was die te verwaarlozen, volgens Summers heeft ze altijd al zijn manuscripten gecorrigeerd.

Hoofdpersoon van Theft. A Love Story is de kunstenaar Butcher Bones, die zich voelt kaalgeplukt door de advocaten van zijn voormalig echtgenote. Die wordt beschreven als een opportuniste met een voorliefde voor dure schoenen. In de Verenigde Staten is Theft overwegend positief ontvangen.

Summers woont met haar zoons in een eenkamerappartement en is via internet in contact gekomen met een groep andere verlaten vrouwen die ‘het slachtoffer zijn geworden van de lastercampagnes van woedende narcisten bij de ontbinding van een huwelijk’. Zij werkt inmiddels zelf aan een roman met de titel Mrs Jekyll.