Vanaf morgen niet meer: slechte bezorging

Folkert Jensma, hoofdredacteur van NRC Handelsblad en nrc.next, helpt bezorgers op dag 1 van de nieuwe krant. Foto Merlin Daleman Eerste nrc.next. Amsterdam, 14-03-06 © Foto Merlin Daleman Daleman, Merlin

Journalisten vinden zichzelf vaak best belangrijk. Zonder hen immers geen krant. Maar de distributie van een krant is minstens zo belangrijk. Want zonder goede distributie is er pas echt sprake van ‘geen krant’. Letterlijk.

De redactie van nrc.next heeft in de tien weken dat de krant bestaat wel wat klachten gekregen van (proef)abonnees. Die hadden hun krant niet ontvangen. En als ze belden, dan kwamen ze er in het begin soms ‘nauwelijks doorheen’. Irritatie.

Wie zelf ooit kranten heeft bezorgd weet hoe het werkt. Bij het pakket kranten zit een lijstje met adressen waar vanaf die ochtend een krant bezorgd moet worden. En de komst van nrc.next was voor bezorgers niet makkelijk. Opeens een nieuwe krant met op het hoogtepunt een kleine 50.000 proefabonnees. De nieuwe lezers meldden zich massaal aan.

Allicht dat de bezorgers daar moeite mee hadden. Om nog maar te zwijgen over de afdeling Lezersservice, die overuren maakte om de stapels aanmeldformulieren en de vele telefoontjes te verwerken.

Dat zal allemaal wel, maar je bent abonnee en je hebt betaald. Je wilt die krant ook krijgen.

Daarom maar even naar Willem Jan Makkinga gelopen, uitgever van nrc.next, om hem te vragen hoe het zit met de bezorging en de klachten. „Het aantal klachten ligt iets hoger dan de norm die we ons gesteld hebben. Maar we krijgen juist weinig klachten van mensen die hun krant vaker dan één keer niet krijgen.” Het hogere aantal klachten van nieuwe abonnees is verklaarbaar, zegt Makkinga: „Als een bezorger op een dag een flink aantal nieuwe abonnees in zijn wijk krijgt, dan heb je meer risico’s op problemen.”

En dan: je krijgt de krant niet in de bus, je belt en je krijgt te horen dat de krant niet nabezorgd kan worden! „Er is voor gekozen om niet na te bezorgen, dat is voor een nieuwe, kleine krant relatief duur”, zegt Makkinga. „Het aantal nabezorgingen ligt laag, dan worden de kosten hoog.”

Maar die abonnee krijgt dus geen krant? „De krant kan worden nagestuurd, per post. Je krijgt de krant dan alleen een dag later.”

Makkinga overweegt de krant in de toekomst wel te laten nabezorgen.

Irritaties waar een eind aan moet komen? Suggesties naar next@nrc.nl

    • Peter Leijten