RUSH moet weer ranzig, wild en smerig worden

Raw Urban Sexy House (RUSH) zet al vijf jaarde trend in de partyscene.

Maar nieuw publieklijkt showen belangrijkerte vinden dan lekker dansen.

Foto Dennis Branko Branko, Dennis

Wie vijf jaar geleden geen seks had gehad in de kelder van de Escape, was eigenlijk geen echte RUSH-ganger. Althans, die mening is Victor Coral toegedaan, resident-deejay en medebedenker van de Raw Urban Sexy House-feesten (RUSH) die de Chemistry sinds vijf jaar organiseert. „We begonnen op donderdagavond in de Escape in Amsterdam. En het ging er wild aan toe”, vertelt Coral. „Naast house ook funky Latin muziek, fashionable publiek, performances van gogo-danseressen.”

RUSH zet al vijf jaar de trend in de partyscene. Partyfotografie zoals je tegenwoordig overal ziet, begon bij RUSH, met de ‘party-pics’ van R.E.L. Ook is het de eerste Amsterdamse clubavond die uitgroeide tot landelijk fenomeen. En ook de eerste die house, latin en hiphop naast elkaar programmeerde. Raw Urban Sexy House ontsproot destijds aan het brein van een groep party-organisatoren, vertelt Coral. „Van Eelco Anceaux tot Nicky Nicole, deejay Brian S., Ariel en Elvira. Een gemengde club van ouderen met ervaring en jonge honden met wilde ideeën.”

„RUSH, daar móést je bij zijn, dat was een heel hip feest met goeie muziek”, herinnert Joost Levels (25) uit Amsterdam zich, die vaak in de Escape kwam. „Maar nu? Eigenlijk wil ik er nog niet dood gevonden worden. Nee, zelfs niet voor een ‘walk down memory lane’. Het is niet nieuw meer en het lijkt op ieder ander feest; het concept is achterhaald.” Hoewel RUSH nog steeds alle avonden is uitverkocht, erkent Coral last te hebben van de wet op de remmende voorsprong, waarbij trendsetters worden ingehaald door trendvolgers. „De RUSH-klonen schoten de afgelopen jaren als paddestoelen uit de grond. Inmiddels heeft iedereen live muziek, fashion, house en hiphop op z’n feest, ook lopen er overal dertig fotografen rond voor party-pics.” Toch noemt hij al die ‘copycats’ ook een compliment. „We hebben blijkbaar een blauwdruk neergezet voor de huidige partyscene.”

„Volgens mij ligt de verandering van RUSH ook aan het publiek”, meent Joost Levels. „Ik ben anderhalf jaar geleden gaan kijken in Marcanti. Oef! Véél te hip! Er waren geen ‘echte’ mensen meer, maar allemaal van die over-gestylede VonDutch-jongens en Golddigger-meisjes. En heel erg jong.” Zoals Tamara Habbers (18) die, sinds ze een jaar geleden haar eerste feest in de Eindhovense Effenaar bezocht, elke maand gaat. „RUSH is helemaal geweldig. Wat er zo leuk aan is? De muziek én de mensen.” Ze kan zich niet vinden in Levels’ kritiek: „Het valt echt wel mee met dat jonge publiek, de meeste mensen zijn tussen de 18 en 20 jaar.” Dat je je mooi aankleedt als je naar RUSH gaat, hoort er volgens haar gewoon bij. „Ik wil er natuurlijk uitspringen. Meestal draag ik een legging en pumps.”

Levels vraagt zich af of de organisatie van RUSH zich soms bewust op een ander publiek is gaan richten. „Laatst was er LuxuRush, de luxe editie van RUSH, met de slogan: ‘voor mensen die vaker naar de kapper gaan dan hun moeder zien’. Dat zegt toch genoeg? Ik vind het jammer dat je op een feest niet meer uit je dak kan gaan, omdat iedereen alleen maar loopt te showen. Alsof de muziek minder belangrijk is geworden dan de sfeer eromheen.” Deejay Victor Coral ontkent dit, hij betreurt het zelfs dat nieuw publiek een beetje de overhand neemt. „Soms is ons publiek wel heel erg ‘slick’; bestelt in een Dolce&Gabbana-broekje een colaatje en dan héél stoer een beetje mensen kijken. Ik zie niet vaak meer iemand de hele avond lekker dansen en écht losgaan.” De deejay hoopt dat dit in het volgende lustrum van RUSH verandert. „Ik hou van ranzigheid in clubs. Dat wilde, die smerigheid, van mij mag dat wel weer terugkomen op onze feesten”, grijnst Coral. „Je kunt er fashionable uitzien en toch voor de grap even je lul uit je broek halen, da’s veel stoerder dan die dure broek aanhouden.”

Hoe het ook zij, 18-jarige Tamara Habbers zal gewoon op de dansvloer staan. „Seks in de kelder gaat mij veel te ver, dat vind ik ordinair.”

Kaartjes voor RUSH kosten 10 euro in de voorverkoop en 15 euro aan de deur. Inlichtingen: www.chemistry.nl

    • Natascha van Aalst