Pitch voor jonge tv-makers

Tijdens een snelle date ontmoeten jonge tv-makers ervaren producenten.

Slechts één van de 24 deelnemers zal de televisie halen met zijn idee.

In een speeddate proberen jonge tv-makers hun idee te verkopen aan producenten. Foto Jørgen Krielen © Jorgen Krielen/Amsterdam 24-05-2006/ NFTVA; pitchen van ideeen. Krielen, Jørgen

Midden in de stad staat een gekraakte brandweerkazerne. Daarin woont een groep idealistische vrienden die zich ‘De Brandwacht’ noemt. Tijdens een groot feest vindt Luuk, de spil van hun club, de dood. Niemand weet wat er gebeurd is. Was het een ongeluk, zelfmoord, of moord?

Dit is het uitgangspunt van de negendelige thrillerserie Brandwacht van regisseuse Ties Schenk, scenaristen Evianne Lamme en Maartje Pompe van Meerdervoort en audiovisueel ontwerper Ruben Wiltink. Wanneer de serie te zien is, en bij welke omroep? Dat willen de bedenkers zelf ook graag weten.

De vier jonge tv-makers die Brandwacht ontwikkelden, liepen afgelopen woensdag spitsroeden in Amsterdam bij de zesde Dag van het TV Idee. Samen met ruim twintig anderen mochten zij proberen hun idee te verkopen (‘pitchen’) aan ervaren ‘catchers’ uit de omroepwereld op dit door de vereniging van Nieuwe Film- en Televisiemakers (NFTVM) georganiseerde evenement. De VARA, KRO, NPS, Endemol, Eyeworks: alle grote namen waren aanwezig in het gebouw van de Film- en Televisieacademie.

Na een middag ‘speeddaten’, waarbij de pitchers om de tien minuten bij een andere producent aan tafel zaten om met veel passie hun plan aan de man te brengen, kijken de geestelijke vader en moeders van Brandwacht tevreden terug op het evenement. Schenk: „Deze serie moet écht gemaakt gaan worden.”

Kijkers volgen het verhaal niet alleen op tv, legt het viertal uit. Er is ook een computerspel op internet, dat na iedere aflevering een stukje verder toegankelijk wordt gemaakt. Zo kunnen mensen zelf op zoek gaan naar aanwijzingen rondom de moord. Wiltink, die dit gedeelte van het project voor zijn rekening neemt, denkt dat de kijker hierdoor meer aan de serie gehecht raakt. „Je krijgt het idee dat je bij die vriendengroep hoort.”

Voor de scenaristen was het schrijven voor een game niet wezenlijk anders dan wat ze gewend waren, legt Lamme uit. „Het is geen spel waarin je schietend rondloopt. Net als in het tv-gedeelte van de serie draait het allemaal om de plot.”

Op Marina Blok van de afdeling drama van de NPS hebben de bedenkers van Brandwacht indruk gemaakt, bekent ze. „Ik vond hun idee het beste dat erbij zat. Daar gaan we zeker verder over nadenken.”

Blok was ook bij de eerste Dag van het TV Idee en vindt het niveau van de pitches aanzienlijk gestegen. Wat ze verwacht van een middag als deze? „Je zoekt altijd naar goud, naar dat unieke idee. Maar ook als je dat niet vindt, is het interessant om met jonge tv-makers te praten.”

Ook Jeroen Dontje van Endemol heeft een nuttige dag gehad. „Het is leuk om te zien met wat voor plannen nieuwe tv-makers komen. Het enthousiasme waarmee ze vertellen werkt aanstekelijk. Ik neem twee of drie ideeën mee waar ik nog eens rustig over ga nadenken.”

In elk van de drie categorieën waarin gepitcht kon worden – drama, documentaire en amusement – mochten acht groepjes hun verhaal doen Zij waren uitverkozen uit meer dan zestig aanmelders. Hoe het verder gaat met hun ideeën is ongewis. Volgens cijfers van de NFTVM is na vijf jaar Dag van het TV Idee 25 procent van de deelnemers verdergegaan met hun plan bij een producent. Van de gepitchte plannen is 7 procent daadwerkelijk gerealiseerd.

Volgens die cijfers zouden van de 24 programma-ideeën die woensdag de revue passeerden er één of misschien twee gerealiseerd worden. Het is dan ook weinig verwonderlijk dat er op de borrel na afloop nog lang werd genetwerkt door de jonge tv-makers.