Nederland stapt naar Europees Hof wegens verbod op roetfilter

DEN HAAG. Nederland gaat het verbod van de Europese Commissie op roetfilters op nieuwe dieselauto`s aanvechten bij de Europese rechter. Dat heeft het kabinet daags voor Hemelvaartsdag besloten op voorstel van staatssecretaris Pieter van Geel (Milieu, CDA).

Nederland kreeg begin deze maand geen toestemming van Brussel om fabrikanten nu al te verplichten standaard een roetfilter op nieuwe dieselauto`s te monteren. Dat zou ongelijkheid opleveren met de rest van de Europese Unie. Roetfilters worden vanaf 2009 verplicht.

Van Geel wil via een zogenoemde verkorte procedure bereiken dat het Europees Hof van Justitie zich nog voor het eind van dit jaar uitspreekt over de weigering van de Europese Commissie om Nederland toe te staan het roetfilter eerder te verplichten dan in 2009.

Verantwoordelijk Europees Commissaris Günther Verheugen (Industrie) zei eerder dat hij ”met geen mogelijkheid kon accepteren” dat Nederland eigen regels stelt aan auto`s. De technische eisen aan auto's zijn in heel Europa gelijk.

Het apparaatje zorgt ervoor dat een auto minder schadelijke stofdeeltjes als fijnstof het milieu inblaast. Hoewel installatie nu nog vrijwillig is, rijden in Nederland steeds meer dieselauto`s met roetfilters rond. Sinds vorig jaar juni is er een speciale subsidie voor. Volgens de branchevereniging Bovag is nu al 45 procent van alle nieuwe diesels uitgerust met een door de overheid gesponsord filter. Van Geel wil ook de subsidie voor bestaande diesels optrekken van 400 naar 500 euro. De Bovag en ook de RAI Vereniging, die al langer pleiten voor zo`n verhoging, zijn blij met dat voorstel.