AD schrapt magazine bij krant

De op één na grootste krant van Nederland, het AD, schrapt het magazine dat sinds september 1999 elke zaterdag bij de krant zit. Ook verdwijnen er banen bij de krant, omdat die anders dit jaar verlies zal maken. Over de omvang van de bezuinigingen wordt volgende maand meer bekend, zo liet de directie woensdag weten aan de redactie.

Het AD is vorig jaar ontstaan uit de fusie van het Algemeen Dagblad met een zestal regionale kranten uit onder meer Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Amersfoort. De oplage ligt momenteel rond de 550.000. Op dit moment heeft het AD 537 voltijds journalistieke banen. Na de fusie vorig jaar werden al meer dan driehonderd banen geschrapt.

De bezuiniging is volgens de directie nodig omdat er sinds de fusie nog steeds geen positief bedrijfsresultaat is gerealiseerd. Afgelopen jaar hebben de eigenaren, PCM Uitgevers (ook uitgever van NRC Handelsblad) en Wegener, al tientallen miljoenen euro in de fusiekrant geïnvesteerd.

„De fusie was een heel ingewikkeld project, ik snap niet dat het niet langer de tijd krijgt”, zegt bestuurder Bianca Rootsaert van de journalistenvakbond NVJ. „Het is vooral zuur voor de journalisten dat daar nu de klappen vallen, terwijl zij afgelopen jaar heel hard hebben gewerkt aan de nieuwe krant.” (ANP)