AD schrapt magazine bij krant

De op één na grootste krant van Nederland, het AD, schrapt het magazine dat elke zaterdag bij de krant zit. Ook verdwijnen er banen bij de krant omdat die anders dit jaar verlies zal maken. Hoeveel is nog niet bekend, zo liet de directie woensdag weten aan de redactie.

Het AD is vorig jaar ontstaan uit de fusie van het Algemeen Dagblad met een zestal regionale kranten uit onder meer Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Amersfoort. De tabloid-krant heeft verschillende edities, de meeste met een apart regionaal katern. De oplage ligt momenteel rond de 550.000.

De directie gaat op korte termijn overleggen met de vakbonden over de bezuiniging. In de loop van juni moet meer duidelijk worden over de kostenbesparingen. Op dit moment heeft het AD 537 voltijds journalistieke banen. Na de fusie vorig jaar werden al meer dan driehonderd banen geschrapt.

De bezuiniging is volgens de directie nodig omdat er sinds de fusie nog steeds geen positief bedrijfsresultaat is gerealiseerd. „Bij ongewijzigd beleid zal dit leiden tot een fors verlies in het lopende boekjaar”, schrijft de directie in een schriftelijke toelichting. Afgelopen jaar hebben de eigenaren, PCM Uitgevers (ook uitgever van nrc.next) en Wegener, al tientallen miljoenen euro in de fusiekrant geïnvesteerd.

De journalistenvakbond NVJ noemt de aankondiging van het AD vreemd. „De fusie was een heel ingewikkeld project, ik snap niet dat het niet langer de tijd krijgt”, zegt NVJ-bestuurder Bianca Rootsaert. „Het is vooral zuur voor de journalisten dat daar nu de klappen vallen, terwijl zij afgelopen jaar heel hard hebben gewerkt aan de nieuwe krant.” (ANP)