Philips zoekt groei bij baby’s en ouderen

Philips neemt een Britse producent van onder andere spenen en zuigflessen over.

Ouders en grootouders besteden steeds meer geld aan hun (klein)kinderen.

Phillips breidt uit in babyproducten. Foto’s Philips ? PHILIPS THIS PHOTOGRAPH IS FREE FOR EDITORIAL (NON-COMMERCIAL) USE WITH PHILIPS-RELATED SUBJECTS

Babyfoons maakte Philips al, maar verder waren baby’s nog grotendeels onontgonnen terrein voor het elektronicaconcern. Daar is gisteren verandering in gekomen met de overname van de Britse fabrikant van moeder- en babyverzorgingsproducten Avent.

Het bedrijf maakt onder meer drinkbekers, sterilisatie-apparatuur voor fles- en borstvoeding, spenen en zuigflessen. Philips betaalt 675 miljoen euro voor Avent.

Philips brengt Avent onder in het vorig jaar opgerichte onderdeel persoonlijke verzorging, dat weer deel uitmaakt van Philips’ divisie huishoudelijke apparaten. Onder persoonlijke verzorging valt ook het in januari overgenomen Amerikaanse Lifeline Systems, dat alarmeringssystemen voor ouderen levert, inclusief de dienstverlening daar omheen. Een groeimarkt, volgens Philips.

Philips wil binnen drie tot vier jaar zo’n 750 miljoen à 1 miljard euro omzet uit persoonlijke verzorgingsproducten halen. Avent draagt daar vanaf nu 165 miljoen euro aan bij. Daarmee komt de omzet van het onderdeel op zo’n 300 miljoen.

Avent is marktleider in het Verenigd Koninkrijk en behoort tot de drie grootste fabrikanten van babyverzorgingsproducten in de Verenigde Staten. „We zien de gezondheid en het welzijn van moeders en kinderen als een belangrijke toekomstige markt voor Philips”, zegt Andrea Ragnetti, directeur van Philips’ divisie huishoudelijke apparaten. „Avent is een vooraanstaand merk voor de verzorging van moeder en baby, terwijl Philips sterk is in de gezondheidszorg en consumentenelektronica. Samen zien we uitstekende kansen om een sterke speler op deze groeiende markt te worden.”

Avent werd opgericht in 1984 en verkoopt zijn producten in zestig landen. Het concern boekte het afgelopen boekjaar, dat sloot op 31 maart, een omzetgroei van 12 procent. De winstmarge lag op 22 procent.

Philips betaalt de huidige eigenaar van Avent, de private investeringsmaatschappij Charterhouse Capital Partners, de overnamesom in contanten. De transactie moet in het derde kwartaal van dit jaar zijn beslag krijgen.

Avent staat bekend om zijn innovatieve producten: zo ontwierp het bedrijf een babyfles die het natuurlijke voedingsproces nabootst. Van alle Avent-producten wordt 90 procent gemaakt in de fabriek in het Engelse Suffolk.

Philips heeft hoge verwachtingen van de markt voor moeder- en babyverzorgingsproducten. Die heeft nu een omvang van zo’n 7 miljard euro, maar de markt groeit in de komende vijf jaar in ontwikkelde landen met 5 procent per jaar en in opkomende markten 10 procent.

In westerse landen krijgen mensen steeds vaker op oudere leeftijd kinderen. Door de vergrijzing komen er meer grootouders. Door beide ontwikkelingen groeien de uitgaven per baby.

Diezelfde tendens is zichtbaar in opkomende economieën. In bijvoorbeeld China geven ouders ook meer uit per kind dan voorheen, als gevolg van de toenemende welvaart in het land. Philips verwacht de afzet van de producten van Avent in Azië snel te kunnen laten groeien door gebruik te maken van het reeds bestaande uitgebreide distributienetwerk dat Philips daar heeft.