Horrevoets als enige niet aangelijnd

„Een kwestie van dertig seconden of een minuut, en Hans zou beneden zijn om zijn harnas aan te trekken.”

Bemanning moet als team beslissen of ze verder gaan.

Pech was het geweest, domme pech. Alle andere bemanningsleden aan dek van ABN Amro II hadden zich al in hun beschermende harnas gehesen en waren met een veiligheidslijn vastgeklonken aan de boot, omdat de omstandigheden op de Atlantische Oceaan plotseling verslechterden. Hans Horrevoets zou dat als laatste doen, hij was nog bezig met het trimmen van de spinnaker, op dat moment het belangrijkste zeil. „Een kwestie van dertig seconden of een minuut, en Hans zou beneden zijn om zijn harnas aan te trekken”, zegt Nick Bice, de Australische wachtleider aan boord. Maar voordat Horrevoets zich kon aanlijnen werd de boot bedolven onder tonnen zeewater.

Eén keer wil de negenkoppige bemanning het verhaal van de dramatische zevende etappe vertellen. Daarna is het over en moeten de zeilers verder met hun leven. Tijdens de persconferentie, gisteren in Portsmouth, droegen ze zwarte rouwbanden over hun sponsorjacks. De 31-jarige Franse schipper Sebastien Josse, alom geroemd wegens zijn professionaliteit en zeemanschap, krijgt het een paar keer te kwaad als het hele verhaal in flarden wordt naverteld door zijn bemanning. Zelf zegt hij weinig. „Hij droeg geen harnas en ook geen zwemvest”, bevestigt Josse.

„Hans was de laatste die naar beneden zou gaan”, zei Simon Fisher, de Engelse navigator van ABN Amro II die de man-overboord-procedure in werking zette. „De wind kwam heel snel opzetten. We waren bezig onszelf aan te lijnen. Het was de bedoeling dat de bemanning die nacht aangelijnd zou zijn. Als zeilers zijn we ook bezig de boot zo hard mogelijk te laten varen. We nemen de veiligheid aan boord heel serieus, maar we zijn tegelijkertijd een wedstrijd aan het zeilen.”

Voor de 24-jarige Groninger Simeon Tienpont is dit niet de laatste Ocean Race, als het aan hem ligt. „Het raakt je keihard. Maar als je daar op zee zit, dan is dat je wereld. Je weet niet wat zich daarbuiten allemaal afspeelt. Zelfs als je zoiets dramatisch meemaakt zoals wij, blijft je wereld daar aan boord. Het is je huis. Ik hou van zeilen. Ik zou het zeker weer doen.” Dat gold ook voor de andere bemanningsleden.

Het team van ABN Amro II heeft nog niet besloten of het de Volvo Ocean Race volgende week zonder Horrevoets zal vervolgen met de etappe naar Rotterdam. „We gaan daar over nadenken”, zei Josse.

Roy Heiner, de technische directeur van het zeilteam van ABN Amro, zei gisteren dat het besluit volledig wordt overgelaten aan het team van ABN Amro II. „De zeilers moeten dit als team beslissen. We zullen niet toestaan dat het team wordt gesplitst.”

Oud-olympiër Heiner, die zelf met Hans Horrevoets rond de wereld zeilde, had geen kritiek op de boten waarmee deze Ocean Race voor het eerst wordt gevaren, een eerste generatie zeventig-voeters. „Het is een fantastische boot, maar de zee is een gevaarlijke plek. Met welke boot je ook gaat, het zal altijd gevaarlijk zijn op zee.” Heiner noemde de jonge zeilers „ongelooflijk moedig” wegens hun middernachtelijke reddingspoging midden op de oceaan én het binnenhalen van de tienkoppige bemanning van de Spaanse boot Movistar.

Bouwe Bekking, de Nederlandse schipper van Movistar, zei gisteren dat er sinds zondag geen signalenmeer zijn gekomen van de boot, die hij en zijn bemanning enkele honderden mijlen uit de kust verlieten omdat er bij de kielophanging zeewater binnenstroomde. Ook Bekking wil blijven zeilen. „Ik heb deze race nu vijf keer gevaren, en als ik de kans krijg komt er nog een zesde keer.”

    • Rob Schoof