Galerieselectie

Noritoshi Hirakawa Noritoshi Hirakawa wil de sporen van het kapitalisme laten zien in zijn fotowerken van het New York Financial district. In de dichte architectonische structuren ligt de essentie van het kapitalisme besloten, de ware identiteit van de bedrijven die dankzij kolonialisme door de eeuwen heen groot geworden zijn. Hirakawa wil deze architectuur niet esthetiseren maar fotografeert het in combinatie met donkere schaduwen, auto’s en bouwputten.

Noritoshi Hirakawa, The Layers from Capital & Dawn of Felicity t/m 10 juni in Galerie Ferdinand van Dieten -d'Eendt, Spuistraat 270, Amsterdam. Do t/m za 11-18u.

Ahmet PolatOp de grens tussen Azië en Europa vormt Istanbul een metropool vol traditie en innovatie, economie en ontwikkeling. Een bruisende stad met een belofte voor de toekomst. De Turks-Nederlandse fotograaf Ahmet Polat maakt deel uit van deze generatie die zoekt naar een eigen visie en identiteit in deze wereld vol tegenstellingen. Polat fotografeert de Turkse gemeenschap met deze tweespalt in gedachten. Hij portretteert Turken zowel in Nederland, Dordrecht, als in Turkije, Istanbul. In zijn bijna banale beelden van straatverkopers en modebeelden zie je een smeltkroes van verschillende culturen en levensfilosofieën.

Foto’s van Ahmet Polat t/m 2 juli in Galerie Ram, Blekerstraat 10, Rotterdam. Do t/m zo 13-18u.

Pepijn v.d. NieuwendijkPepijn van den Nieuwendijk exposeert zijn morbide schilderijen en ruimtelijke objecten bij Kochxbos, ter gelegenheid waarvan een catalogus is uitgeven. Als Cirque du Pepin tovert hij voortdurend griezelige wezens tevoorschijn die een ongelukkige kruising van minder bevallige diersoorten lijken te zijn. Ze figureren in zijn werk tegen een achtergrond van een doods surrealistische landschap.

Pepijn van den Nieuwendijk/Popsurrealist Innovation of History t/m 24 juni in Galerie Kochxbos, 1e Anjelierdwarsstraat 3-5, Amsterdam. Wo t/m za 13-18u.

Polylogue Voor Polylogue selecteerde André Klein, docent aan de Rietveld Academie Amsterdam, vijf jonge schilders, die student waren of zijn aan de Rietveld Academie. De schilderijen van Jelte Eikenaar zijn sterk ingekaderde landschappen, opgebouwd uit fotopapier en aluminium. Hamid El Kanbouhi schildert de wereld als een smeltkroes van conflicterende belangen, met machtigen versus machtelozen. Daniel Hofstede schildert teksten of logo’s om zo iets te zeggen over zijn verhouding met de kunstgeschiedenis. De dromerige schilderijen van Thomas Monses ontstaan op basis van een omvangrijk fotografisch archief en gaan over het menselijk geheugen. Geïnspireerd door het Scandinavische landschap verbeeldt Malin Persson confrontaties van licht en duisternis door achter een lage horizon verborgen uitzichten te suggereren.

Polylogue, t/m 24 juni 2006 in de Weteringgalerie, Lijnbaansgracht 288, Amsterdam. Wo t/m za 12.30-17.30u.

Marco van DuyvendijkIn Azië wordt naast cafeïne en nicotine, de ‘betelnoot’ als een vergelijkbaar genotsmiddel gezien. De populariteit ervan is ongekend groot in Taiwan. Dat deze miljoenenindustrie begin jaren negentig een vlucht heeft genomen is voor een groot deel te verklaren door de opkomst van een uniek Taiwanees fenomeen: de Betel Nut Beauties. Marco van Duyvendijk maakte in Taiwan een fotoserie van deze schaars geklede meisjes die hun schoonheid gebruiken om hun product te verkopen en zodoende in Taiwan aanleiding zijn geweest tot verhitte debatten over moreel verval.

Marco van Duyvendijk: Betel Nut Beauties, t/m 11 juni in Galerie Cokkie Snoei, Mauritsweg 55, Rotterdam. Do t/m zo 13-18u.

En verder: Drastic Drawing t/m 10 juni in Dubbelbee galerie, Gerard Doustraat 142-144, Amsterdam; schilderijen en tekeningen van Kathe Burkhart t/m 3 juni in Lumen Travo, Lijnbaansgracht 314, Amsterdam; groepstentoonstelling met Armen Eloyan, Manu Baeyens en Anke Roder t/m 1 juli in Th Gallery, Veenkade 26-28a, Den Haag; foto’s van Jasper de Beijer t/m 14 juni in Galerie Nouvelles Images, Westeinde 22, Den Haag; beelden en tekeningen van Arjanne van der Spek en Piet Tuytel t/m 3 juni in Galerie Rob de Vries, Spaarnwouderstraat 47, Haarlem.