Elektronica in zuigflessen en spenen

Philips kocht gisteren voor 675 miljoen euro de Britse producent van moeder- en babyproducten Avent. Maar wat moet de Nederlandse elektronicaproducent met zuigflessen en fopspenen?

Daan van Lent

Bij jonge ouders is het merk Avent wereldberoemd. Maar vooral van zuigflessen en spenen. Dus vroeg de financiële wereld zich gisteren af waarom een elektronicaconcern 675 miljoen euro neertelt voor een bedrijf met een omzet van 165 miljoen euro.

Philips zette vorig jaar een nieuwe divisie op voor Consumer Health and wellness. Illona Haaijer is daarbinnen verantwoordelijk voor de activiteiten op de markt voor moeders en kinderen.

Wat moet Philips met een producent van zuigflessen en fopspenen?

„Het is waar dat Avent daar vooral van bekend is. Maar ze bewegen zich nu de elektronicamarkt op door de introductie van borstpompen en sterilisatie-apparaten. Wij kijken al langer naar deze markt en ze werden daardoor steeds aantrekkelijker voor ons. We zijn echt niet over één nacht ijs gegaan. Als je kijkt naar hun groeicijfers en marges, dan zijn die heel aantrekkelijk (vorig jaar groeide de omzet van Avent met 12 procent red). Op de lange termijn is de markt van moeders en babies zeer veelbelovend. We kunnen hun kennis daarvan goed gebruiken.”

Maar wat kan Philips aan Avent toevoegen? U bent toch alleen nog maar actief met babyfoons?

„Nee, wij hebben veel meer te bieden. Wij hebben veel kennis over gezondheidszorg en hebben de technische know how om meer elektronica toe te voegen aan hun aanbod. Wij zijn al langer bezig met innovaties voor deze markt. Om concurrenten niet wijzer te maken, kan ik daar niets over vertellen. Maar geloof me, het zijn écht innovaties.”

Wie zijn die concurrenten dan?

„Er zijn een paar sterke regionale merken, maar er is nog niet een wereldspeler. Dat maakt deze overname ook zo interessant, want wij zijn dat samen wel.”

Gaat nu alles Philips heten of komen beide namen op de producten?

„We hebben de kracht van beide merken getest en ook de kracht van een gezamenlijk merk. Philips en Avent kwamen er allebei als sterk merk uit, maar de combinatie werkte het beste. We zullen verder nog onderzoeken hoe we de twee namen het beste samen op de verpakking kunnen zetten.”

Dat betekent dat er straks Philips komt te staan op de tepelverzorgende crème?

„De huidverzorgingsproducten vormen maar een heel klein deel van hun activiteiten. We moeten nog besluiten of we daarmee doorgaan of deze zullen afstoten.”

Kan Philips veel leren van Avent?

„Zeker over deze markt, waarin zij erg succesvol zijn. We zijn niet helemaal nieuw op die markt, maar onze activiteiten zijn inderdaad heel klein.”

Wat wordt de belangrijkste markt voor u, de westerse industrielanden of Azië?

„Allebei. Zij zijn sterk in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en West-Europa. Maar de opkomende markten zijn erg belangrijk voor Philips. De grootste marktgroei ligt natuurlijk in Azië. Avent is wel in zestig landen actief, maar is in veel van die landen heel klein. Daar kunnen wij zeker van grote waarde voor ze zijn. Neem alleen al China, waar Philips al heel lang aanwezig is.”

Wanneer zullen moeders en vaders die innovaties in de winkel zien?

„Zo snel mogelijk. Misschien liggen onze eigen introducties eind van het jaar in de winkel. De eerste producten die we samen ontwikkelen, verwacht ik volgend jaar.”

    • Daan van Lent