Volgend jaar allemaal verkleden!

Mode is te voorspellen: hoe slechter de economie, hoe korter de rok.

Voor Anne Marie Commandeur is voorspellen een vak.

Foto AFP Austrian operete singer Eric Minsk performs Franz Lehar's ''Keep Smiling'' at the 14th Life Ball in front of the Vienna's City Hall late 20 May 2006. Organizers of the 14th annual charity show ''Life Ball'' hope to raise more than 1 million euros (US$ 1.28 million) for people living with HIV and AIDS. AFP PHOTO/JOE KLAMAR AFP

Een grote verkleedpartij. Dat wordt het in 2007. Popperige jurken met pofmouwen en meters tule. Monty-Python-achtige prints met een knipoog - daar waar je bloemen verwacht blijken het hoofden - en folkloristische schorten met bonte bloemendessins. Kortom, humor en entertainment in de mode, voorspelt Anne Marie Commandeur van het Stijlinstituut Amsterdam - een bedrijf dat zich specialiseert in ontwikkelingen op het gebied van mode en industriële vormgeving.

'Trends kun je signaleren', zegt Commandeur. En op basis daarvan schetst ze verwachtingen en geeft ze bedrijven advies, hoe ze het beste op de ontwikkelingen kunnen inspringen.

De medewerkers van dit Amsterdamse bureau houden daarvoor uiteenlopende ontwerpers in de gaten. En ook MTV, muzikanten en soapseries zijn bronnen van inspiratie. Maar in hoofdzaak werkt het Stijlinstituut op gevoel. 'Gedeeld gevoel', zegt Commandeur. Regelmatig peilt het bureau de verwachtingen van mensen uit verschillende vakgebieden. Die combinatie maakt dat het Stijlinstituut er niet vaak naast zit. 'Door veel te zien en te praten, trekken we meestal dezelfde conclusies als de grootschalig opgezette trendonderzoeken.'

Hoewel het Stijlinstituut geen gebruik maakt van wetenschappelijk onderzoek, juicht Commandeur studie naar trends toe. Dat die tot waardevolle inzichten kunnen leiden, schetst ze aan de hand van een onderzoek van de Belgische professor Helmut Gaus. Hij signaleert een verband tussen de roklengte en de economie. Hoe slechter het gaat - aldus de (niet onomstreden) Belgische hoogleraar - hoe korter de rok. 'Heel komisch', vindt Commandeur. 'Maar wel grotendeels waar', denkt ze. 'Na de sombere periode volgend op 11 september, zie je de rok die destijds korter werd, nu ook echt weer lang worden.'

Datzelfde constateert Commandeur bij zwarte stoffen. Als het goed gaat in de samenleving ziet ze meer zwarte kleding. 'En in tijden van crisis is juist alles over de top. Bonte kleuren en wilde outfits. Mensen gaan dan spenden. Zo zitten we blijkbaar in elkaar.'

Maar ondanks dit soort modeconstanten, beaamt Commandeur tegelijkertijd dat het moeilijk is om trendvoorspellingen te doen. Zo zat het Stijlinstituut er ook wel eens naast. Ooit voorspelde het dat satijn belangrijk zou worden. Doordat handelaren, ook de goedkope commerciële handel, het product groot en met een slechte kwaliteit op de markt bracht, werd het voor producenten van hoogwaardige satijnen blouses wel heel erg moeilijk, legt ze uit. 'Snelle handel met een kwalitatief slechte uitstraling kan het imago van een product totaal verknoeien. En dat is van te voren, lang niet altijd te voorzien.'